سیاستاخبارجامعهTOP

پیام عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیت مولوی هبة الله آخندزاده (حفظه الله) به مناسبت فرارسیدن عید سعید اضحی

بسم الله الرحمن الرحیم
الله أکبر الله أکبر، لآ إله إلا الله والله أکبر، الله أکبر ولله الحمد
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، ونشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، اعز جنده، ونصرعبده و هزم الاحزاب وحده، ونشهد أن محمدا عبده ورسوله صلى الله وسلم عليه وعلى آله وصحبه أجمعين, أما بعد:
فقد قال الله عزوجل: إِنَّآ أَعْطَيْنٰكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ. صدق الله العظیم.
ترجمه: بدون شک ما ترا کوثر دادیم(خیر کثیر یا چشمه ای در بهشت)، پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن، بدون شک که دشمنت خود بی اعتبار است و از هر خیر منقطع.
و ایضا قال الله تعالی: قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ‎﴿١٦٢﴾‏ لَا شَرِيكَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ‎﴿١٦٣﴾‏.
ترجمه: بگو (ای محمد به آنها) بدون شک که نماز و قربانی من و زندگی (طاعات) من، مرگ من (برعمل صالح) خاص برای الله است، که پروردگار جهانیان است، او را شریکی نیست(در عبادات گذشته) و در این(توحید) امر(حکم) شده است و من از اولین مسلمانان(تسلیم شده به الله تعالی)هستم.
به ملت مسلمان و مجاهد افغانستان و تمام امت اسلامی!
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته!
نخست به تمام مسلمانان، هموطنان، خانواده های شهدا، بیوه ها و یتیمان عید سعید اضحی را تبریک می گویم. الله تعالی قربانی ها، حج ها، صدقات، دعاها و تمام اعمال نیک همه تانرا به درگاه عالی مرتبه اش، قبول فرماید.
الله تعالی مشکلات و خستگی ها و خستگی های تمام اقشار جامعه را در دربار عالی مرتبه اش قبول و منظور فرماید که در راستای آزادی کشور و اقامه نظام اسلامی زحمات فراوان کشیدند. آمین یاربَّ العالمین.
هموطنان عزیر!
الحمدلله عید سعید قربان را در حالی تجلیل می کنیم که به فضل و کرم الله جل جلاله کشور ما به گونه کامل آزاده شده، نظام اسلامی برقرار است و تمام ملت در فضای امن، آرامش و اخوت زندگی میکنند.
در این فتح بزرگ تنها امارت اسلامی و مجاهدین سنگر نه، بلکه تمام ملت شریک اند که در بیست سال جهاد، تکالیف را متقبل شدند تا کشور از اشغال آزاد گردید.
امارت اسلامی افغانستان در کنار قیام نظام شرعی اسلامی، به هرگونه تلاش در راستای تامین امنیت، پیشرفت و بازسازی جداً متوجه است. الحمدالله پس از یک وقفه امسال شمار زیادی از هموطنان ما یکبار دیگر به منظور ادای رکن عظیم اسلام، فریضۀ بزرگ حج عازم حرمین شریفین شده اند، الله تعالی تمام عبادات و دعاهای آنان را قبول نماید و آنها را به خیر به خانواده های شان ملحق سازد و الله تعالی حج آن ها و حج تمامی حجاج را مبرور بگرداند.
آرزومندیم که حاجی صاحبان ما در دعاهای نیک شان، ما و تمام مسؤلین امارت اسلامی را فراموش نکنند و برای پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم دعا نمایند.
ما به کشورهای همسایه و جهان کاملاً اطمینان می دهیم که افغانستان به هیچ کسی اجازه نمی دهد که با استفاده از خاک ما تهدید را به امنیت سایر کشورها متوجه سازد. همچنان از سایر کشورها می خواهیم که در امور داخلی ما هیچگونه مداخله ننمایند.
ما به شمول امریکا با تمام جهان در چوکات تعامل و تعهدات متقابل مناسبات دیپلوماتیک، اقتصادی و سیاسی حسنه و قوی می خواهیم و آنرا به خیر تمام جهت ها می دانیم.
افغانستان خانه همه افغان ها است، در بازسازی کشور باید همه سهم بگیریم، زیرا این مکلفیت میهنی و وجیبه دینی ماست. به تمام جهت ها صدا می زنیم که ما با هیچ کسی دشمنی ذاتی نمی خواهیم و آغوش ما به روی هموطنان ما باز است و دوستی و دشمنی ما مبتنی بر اصول اسلامی است.
اینکه افغان های مقیم در خارج در حال برگشت به کشور خویش اند، به کمیسیون تماس دستور می دهم که به آنعده افغان های که به وطن می آیند، تمام تعهدات را به آنان انجام دهند و به سر، مال و عزت آنان کسی آسیب نرساند.
آنانی که در تلاش مخالفت با امارت اسلامی هستند و شکار دسایس داخلی و بیرونی می شوند، بالای شان صدا می کنم که باید از تجربه های تلخ گذشته بیاموزند، دیگر ترویج فتنه و فساد و تلاش برای جنگ و ناامنی به منفعت هیچ کسی نیست، بهتر است که از این چنین حرکات دست بکشند و زیر چتر حاکمیت نظام شرعی اسلامی به زندگی آرام برگردند.
امارت اسلامی به تمام آن مشکلاتی متوجه است که مردم ما به آن دست و گریبان اند، تقویت اقتصاد، بازسازی و رفع مشکلات باقی مانده مسئولیت مشترک ما و ملت ما می باشد. بیایید که دست به دست همدیگر بدهیم، در تمام امور مشروع از همدیگر حمایت کنیم و کشور را با دستان خود آباد و مرفه سازیم.
بالای مردم خود باور داریم که مانند گذشته حمایت قاطع شان را از نظام اسلامی ادامه می دهند، اقدامات علما، بزرگان و متنفذین متدین که اخیراً در یک گردهمایی بزرگ در کابل جمع شده بودند، حمایت شانرا از امارت اسلامی اعلام کردند و مشوره های پر از خیر و برکت دادند، قابل قدر است.
از این علمای کرام و بزرگان می خواهم که در آینده نیز از تلاش های خویش دریغ ننمایند و برای تداوم صلح، امنیت و آبادی و استحکام با امارت اسلامی همکار باشند.
امارت اسلامی به پروسۀ تعلیم و تربیه توجه خاص می کند، خصوصا به تربیه فرزندان از لحاظ دینی و در پهلوی آن به تربیه علوم عصری آن ها.
این ها تمام مسایلی اند که امارت اسلامی اهمیت آنرا درک می کند و برای ترقی آن ان شاء الله تعالی، تلاش مینماید.
امارت اسلامی در چوکات وزارت امربالمعروف و نهی عن المنکر ادارۀ سمع شکایات دارد، هموطنان می توانند در صورت هرگونه ظلم و تعدی با ادارۀ سمع شکایات تماس بگیرند و شکایات شانرا ثبت نمایند.
همچنان به کارکنان سمع شکایات هدایت خاص میدهم که در شنیدن شکایات مردم بسیار جدی باشند، هر شکایت را خوب تعقیب کنند، به آن رسیدگی نمایند و شکایت شکایت کننده را رفع و دفع نمایند و در صورت نیاز به اجراات بیشتر همکاری ستره محکمه و محاکم نظامی را مطالبه می توانند.
فراهم آوری سهولت های ممکن در بخش صحت، وظیفه امارت اسلامی است، هدایت من به وزارت صحت این است که تا حتی الامکان شفاخانه ها، کلینیک ها و مراکز صحی را در مناطق دور و نزدیک فعال نگهدارند، آنرا انکشاف دهند و به این مسئله بیشتر از گذشته توجه نمایند. با رابطه دوامدار با نهادهای صحی داخلی و بین المللی در راستای توسعه ماحول صحی و ارائه خدمات تلاش بیشتر کنید.
علمای کرام در راستای آموزش دین به مردم، اصلاح مردم از طریق امر بالمعروف و همکاری با وزارت های معارف و تحصیلات عالی توجه نمایند. هر ملت و کشور زمانی طعم عزت و امن واقعی و رفاه را می چشد که در آن بغاوت و سرکشی از الله تعالی وجود نداشته باشد، بناً وظیفه اصلاح مردم و آگاهی آنان از دین به علمای کرام سپرده شده است. آنان باید این مکلفیت را به گونه احسن ادا نمایند، در راستای اصلاح و تنویر اذهان مردم از طریق مساجد، مجالس، رسانه ها و پروگرام ها تلاش به خرج دهند و وسیلۀ هدایت نیک برای آنان شوند.
امارت اسلامی در راستای دادن حقوق حقۀ هموطنان خویش متعهد است، زیرا که اسلام در سپردن و حراست از حق تمام مردم برای ما امر کرده است، همچنان در چوکات شریعت مطهره در عرصه تامین حقوق زنان ان شاء الله تلاش می کند.
امارت اسلامی در پرتو اصول اسلامی و شریعت و در چوکات منافع ملی کشور متعهد به آزادی بیان است، ژورنالیستان با درنظرداشت این دو نکته مهم و مراعات نمودن اصول ژورنالیزم به فعالیت های شان ادامه خواهند داد.
تمام اقشار، سالم، متدین، مخلص با استعداد و مسلکی، که سابقه پاک داشته باشند داکتران، انجنیران و کادرهای تعلیم یافته، که میتوانند خدمت مردم راکنند، تاجران ملی و سرمایه گذاران باید بدانند که کشور ما به استعدادها، راهنمایی ها و کار آنان نیاز دارد. امارت اسلامی به آنان به دیدۀ قدر می نگرد و همه به گونه مشترک و با تعهد و اخلاص کشور ویران خود را دوباره آباد می کنیم.
تمام نیروهای امنیتی امارت اسلامی باید در اعمال روزانۀ شان، در زمینه نیت خوب و اخلاص در خدمت، اطاعت از مسئولین و برخورد نیک با مردم توجه خاص نمایند. همچنان از غرور و تکبر اجتناب ورزند و در میان شان اتفاق و هماهنگی خوب داشته باشند.
حفاظت از بیت المال توجه زیاد از همه ما می خواهد، خصوصاً اسلحه، وسایط نظامی، مهمات، تاسیسات حکومتی، سرمایه های ملی و تمام چیزهای مربوط به بیت المال، امانت این ملت است. هیچ فردی اجازه ضایع و خراب سازی و بدون اجازه بزرگان حق تصرف آن را ندارند.
در این اواخر در بعضی مناطق کشور در اثر وقوع زلزله تعدادی از هموطنان ما آسیب دیدند. اعضای خانواده های شماری شهید و زخمی شدند. الله تبارک و تعالی شهیدان را بهشت برین و هموطنان آسیب دیده ما را صبر جمیل عطا فرماید.
این رویداد برای هموطنان ما بسیار متاثر کننده بود، ما در درد و غم آنان شریک هستیم و در همان وهله نخست به مسئولین وظیفه سپرده بودیم که خود را به مناطق آسیب دیده برسانند و به مردم نیازمند کمک های عاجل نمایند. من کاملاً باورمندم که مسئولین در زمینۀ رسانیدن کمک ها، وظایف شانرا به گونه شفاف و صادقانه انجام داده اند
برای رسیدگی به هموطنان بی بضاعت، یتیمان و معلولین و سایر خانواده های محتاج تلاش های زیادی نیاز است، امارت اسلامی به منظور رسیدگی به این قشر درد دیده توجه خاص دارد، به وزارت های شهدا و معلولین؛ عودت مهاجرین و ریاست هلال احمر افغانی وظیفه سپرده شده است که در چوکات امکانات شان به مردم فقیر، همچنان یتیمان و بیوه ها و سایر هموطنان محتاج ما بدون تفاوت هرگونه کمک ممکن را انجام دهند. در این کار مسئولیت هموطنان سرمایه دار و تاجران ما هم سنگین است که در زمینه کمک به هموطنان بی بضاعت ما توجه زیاد نمایند و در این شرایط اقتصادی دشوار به آنان کمک بیشتر کنند و خصوصاً در شب و روزهای عید توجه خاص به آنان نیاز است.
در اخیر یکبار دیگر عید سعید اضحی را به تمام هموطنان تبریک و تهنیت می گویم و آرزومندم که هموطنان ما در فضای مطمئن و خوشحالی روزهای عید را در کنار خانواده و دوستان شان سپری نمایند.
والسلام
امیرالمؤمنین شیخ الحدیت مولوی هبة الله اخندزاده زعیم امارت اسلامی
۷/۱۲/۱۴۴۳هـ ق
۱۵/۴/۱۴۰۱هـ ش ــ 2022/7/6م
بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا