سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

قطر؛ تمایل دارد با امارت اسلامی توافقنامه امنیتی امضا کند

تبصره
کابل، ۲۱ سرطان، باختر
یک مقام ارشد امارت اسلامی اعلام داشته داست که قطر علاقمند است با امارت اسلامی توافقنامۀ همکاری امنیتی را امضا کند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع ملی که هفته گذشته در یک دیدار رسمی به دوحه پایتخت قطر رفته بود می‌گوید؛ دوحه علاقمند امضای توافق نامه امنیتی با امارت اسلامی افغانستان است.
او این اظهارات را در گفتگو با تلویزیون ملی بیان داشته است.
به گفتۀ این مقام ارشد امارت اسلامی افغانستان، قطر این توافقنامه را در چارچوب همکاری میان دو‌ کشور مطرح کرده است.
مولوی محمد یعقوب مجاهد، ایجادچنین یک توافق را گام نیک در تامین روابط میان دو کشور میداند با آنهم گفته است که در این خصوص مشوره خواهد شد و امارت اسلامی، در حال ارزیابی مفاد چنین یک توافق نامه با قطر است.
تمایل دولت قطر برای امضای توافقنامه رسمی امنیتی با امارت اسلامی افغانستان، نشان دهنده تمایل یک کشور خارجی برای تعامل رسمی با امارت اسلامی افغانستان است و این مسئله وضاحت میدهد که تفاهم، دیالوگ و همکاری با نظام جدید در افغانستان، بهتر و معقولتر از منزوی کردن آن است در حالی که تلاش برای منزوی کردن این نظام، به جز تشدید فضای بی اعتمادی و بی باوری در همکاری های منطقه یی، فرایند دیگری داشته نمی تواند.
در طول حدود یک سال گذشته اتهامی و ایرادی زیادی از سوی بعضی کشور ها به آدرس نظام جدید در افغانستان وجود داشته است که بیشتر توجیه ناپذیر و دور از واقعیت ها بوده است در حالی اگر از ابتدا، گفتگو، همکاری و توافق مدنظر میبود، امروز فضای همکاری میان امارت اسلامی و جامعه جهانی بیشتر وجود میداشت.
امارت اسلامی یک واقعیت تعریف شده در افغانستان است که باید قبول کرد، بسیاری از کشور ها منجمله قطر به همین تعریف رسیده است و این که قطر آماده میشود با امارت اسلامی وارد تعامل واضح تر شود و به آن شکل رسمی دهد حرف قابل دقت است.
ما در روز های اخیر شاهد تحولات مثبت در صحنه بین المللی با افغانستان استیم، و این نشاندهنده آن است که با گذشت هر روز جهان به این نتیجه می رسد که امارت اسلامی یک نظام مشروع در افغانستان است و اگر مشکلی در بحث روابط منطقه یی وجود دارد، باید از دریچه امارت اسلامی به آن پرداخته شود واین دور نیست که مانند قطر کشور های دیگر هم حاضر خواهند شد که برای همکاری های منطقه یی و بین المللی، وارد تعامل رسمی با امارت اسلامی خواهند شد، بدون شک تحولات اخیر بیانگر این است که امارت اسلامی در چند قدمی به رسمیت شناختن ازسوی جامعه جهانی قرار دارد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا