اخبارفرهنگجامعهTOP

پیکر استاد رهنورد رزیاب در کابل به خاک سپرده شد

کابل/ ۲۱قوس/ باختر

پیکر استاد رهنورد زریاب ادیب و داستان نویس شهیر افغانستان امروز بعد از مراسم تشیيع جناره٬ در شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد.

او صبح امروز از اثر بیماری يی که عاید حالش بود٬ در شفاخانه سردار محمد داود چشم از جهان بست.

به گزارش آژانس باختر؛ جنازۀ مرحوم استاد محمد اعظم رهنورد زریاب٬ پیش از چاشت امروز در یک مراسم خاص تشریفاتی از شفاخانۀ سردار محمد داود برداشته شد و بعد از ادای نماز جناره در مسجد جامع عیدگاه٬ در شهدای صالحین به خاک سپرده شد.

در مراسم تشیيع جنازه و خاک سپاری استاد رهنورد زریاب٬ محمدطاهر زهیر٬ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و جمع کثیری از نویسندگان٬ فرهنگیان٬ اصحاب رسانه یی و علاقمندان آن مرحومی شرکت داشتند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ٬ بعد از مراسم خاک سپاری گفت: درگذشت استاد رهنورد زریاب یک ضایعۀ جبران ناپذیر برای جامعۀ فرهنگی افغانستان و مردم این کشور است.

محمد طاهر زهیر، مرگ استاد زریاب را به عنوان یک ضایعۀ بزرگ٬ به جامعۀ فرهنگی افغانستان و مردم این کشور تسلیت گفت.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از استاد رزیاب٬ به عنوان یک چهرۀ فرهیخته و شناخته شدۀ حوزۀ تمدنی فارسی دری یادکرد که با رفتن او جایگاهش در جامعۀ فرهنگی افغانستان خالی خواهد بود.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ٬ با اشاره به روزهایی که استاد زریاب در بستر بیماری قرار داشت٬ یادآور شد که برای تداوی استاد تلاش های زیادی صورت گرفت و رییس جمهوری در این خصوص دساتیری داشت و قرار بود که برای ادامۀ تداوی٬ به بیرون از کشور انتقال داده شود٬ مگر مرگ مجال این کار را نداد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: در چند روز آینده یک محفل بزرگداشت از استاد رزیاب به همکاری خانوادۀ او برگزار خواهد شد و تا چهلمین روز وفات استاد٬ بسیاری از آثار استاد زریاب به کمک خانواده اش اقبال چاپ خواهد یافت و در چهلمین روز وفات وی٬ با یک محفل پرشکوه تر و برگزاری یک سیمنار٬ به یادبود از رهنورد زرياب پرداخته خواهد شد.

همچنان بعد از ختم مراسم خاک سپاری محمد علم ایزدیار٬ معاون اول مجلس سنا و عبدالمنان شیوای شرق معین امور نشراتی وزارت اطلاعات وفرهنگ صحبت کردند و از آن مرحومی به عنوان قلعۀ با عظمت ادبیات فارسی دری یاد کردند٬ که نام او در فرهنگ و ادبیات فارسی دری جاویدان خواهد ماند.

محمد اعظم رهنورد رزیاب٬ ادیب و نویسنده شهیر ادبیات دری در سال۱۳۲۳ هجری خورشيدي در ریکاه خانۀ کابل در یک خانوادۀ متوسط زاده شد٬ در لیسۀ حبيبيه درس خواند و بعد وارد پوهنتون کابل شد و در رشتهً روزنامه‌نگاری به تحصيل پرداخت. پس از پايان تحصيل با اســتفاده از يک بورس تحصــيلی، در سال ١٣۵٠خورشيدی به بريتانيا رفـت و از پوهنتون ويلزجنوبی گواهی‌نامهً فوق‌ليسـانس به‌دسـت آورد.

او در سال ۱۳۵۲ دوباره به افغانستان آمد و پس از انجام خدمت سربازی به حیث خبرنگار در مجله ژوندون به کار پرداخت٬ مدير عمومی خبرنگاران روزنامهً اصلاح و بعدهم از روزنامۀ انيس شد٬ مدتی هم مدیریت فصل نامۀ آریانا را به عهده داشت که به زبان انگلیسی چاپ می شد٬ مسوول بخش هنر در وزارت اطلاعـات وفرهنـگ شد بعد هم مسوولیت روزنامـۀ کابـل تایمـز را به عهده گرفت٬ ریيس اتحاديۀ نويسندگان افغانستان شد و به کارش در پست های مختلف فرهنگی و نشراتی ادامه داد.

در سال ١٣٧٣ خورشیدی کابل را ترک کرد و به مونپولیۀ فرانسه رفت، اما پس از تشکیل دولت موقت ازسوی وزارت فرهنگ به خدمت دعوت شد و به سمت مشاور آن وزارت گماشته شد که بعد استعفا داد٬ مگر کارش را به عنوان مشاور تلویزیون طلوع تا زمانی که در بستر بیماری قرارگرفت٬ ادامه داد.

استاد رزیاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رومان نوشته است٬ آخرین اثر او که در بستر بیماری نوشته شده است٬ داستان کوتاه به نام دخت بدخشان است.

رهنورد رزیاب چهرۀ مطرح ادبی نه تنها در افغانستان بل در حوزۀ تمدنی زبان فارسی دری بود٬ آثار او در ایران و تاجکستان و کشورهای دیگر علاقه مندان خاصی دارد.

محمد اعظم رهنورد زرياب با سپوژمی زریاب که خود نویسندۀ مشهور افغانستان است٬ ازدواج کرده بود كه حاصل آن سه فرزند است.

قرار است مراسم فاتحه خوانی برای آن مرحومی فردا از ساعت یک و نیم تا سه ونیم پس از ظهر در مسجد جامع عیدگاه و مراسم فاتحه خوانی زنانه٬ همزمان در سالون فاتحه خوانی شهرنو بر گزار شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا