اخبارجامعهصحتگزارش ها

چرا هشدار وزارت صحت عامه در رابطه به منع تجمعات در نظرگرفته نشده است؟

کابل/ 26سرطان /باختر

هشدارهای وزارت صحت عامه دررابطه به جلوگیری از ازدحام درآستانۀ عید سعید اضحی به خاطر جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا نادیده گرفته شده است.

گزارشگرآژانس باختر؛ ازنقاط مزدحم شهرگزارش می دهد که برعکس روزهای عادی تجموع مردم درهرگوشۀ شهر به گونه یی است که گویا از کرونا و اوج آن درکشور که هرروز صدها تن به این ویروس مبتلا می شوند و تلفات ناشی از این ویروس هم درسطح بلند است خبری نیست .

دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه به خبرنگارآژانس باختر دررابطه  به این موضوع می گوید وزارت صحت عامه با گرفتن تجربه از عید گذشته که ایام عید وگشت وگذار و تشکیل اجتماع ها باعث شد که ویروس کرونا به اوجش برسد و برتعداد مریضان و وفیات ناشی از این ویروس  افزوده شود.

وزارت صحت عامه چند هفته پیش از آمدن عید قربان پیوسته ازطریق رسانه های تصویری و صوتی و چاپی به گونۀ مکرربا پخش پیام ها از هموطنان خواست که فاصله های اجتماعی را مراعات کنند و از رفتن به محلات پرجمعیت خود داری کنند.

وی افزود، بدبختانه طوری که دیده می شود هشدارصحت عامه را شهروندان نا دیده گرفتند، دربازار ها ازدحام به گونه بی سابقه جریان دارد.

 سخنگوی وزارت صحت عامه دررابطه به فعالیت رستورانت ها ، هوتل ها گفت ، صاحبان این محلات هم از دستور های وزارت صحت عامه و شاروالی کابل سرپیچی کردند و به گونۀ خود سرانه دوباره به فعالیت آغاز کردند.

نظری افزود ، با وجودی که تیم بررسی درایام شب از هوتل ها نظارت می کند که  از برگزاری محافل جلوگیری کنند اما با واکنش شهروندان و هوتلداران مواجه می شوند.

مالک هوتل شهرنو که از گرفتن نامش خود داری کرد ، می گوید: ویروس کرونا ازهژده ماه به این سوء درگردش است ، زمانی کاهش می یابد و گاهی هم مثل امروز گسترش می یابد بناً ما که تمام سرمایه خود را صرف هوتلداری کردیم نمی شود ساکت نشسته تماشا کنیم که گردش این ویروس چه وقت مهار می شود.

بناً با درنظر داشت حفظ الصحه و مراعات دستورهای که وزارت صحت عامه به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا می دهد ، کار و بار را شروع کردیم .

آیا از طرف مقامات مسوول برای فعالیت دوبارۀ تان اجازه داده شده است.؟

وی می گوید تاکنون کدام دستورداده نشده است.

 مندوی کابل که یکی از محلات بسیار فوق العاده بیروبار است که دراین شبانه روز آنقدر تجموع شهروندان به خاطر خریداری عید زیاد شده است که برای عبور ازکوچه مندوی باید چند ساعت را سپری کرد.

 عاطفه که خود را مامور یکی از وزارت خانه هامعرفی می کند می گوید :ازمجبوری به خاطر پوره کردن ضروریات و به خصوص میوه عید قربان به مندوی آمده است.

وی می گوید که مندوی کابل یک بازار سابقه دار است تمام اشیای مورد ضرورت از میوه گرفته تا تمام ضروریات یک فامیل دراین جا پیدا می شود ، از این سبب هرماه یک بار برای خرید به مندوی می آید .

محل دیگر که در آستانۀ عیدها به ازدحام آن افزود می شود سرک مقابل وزارت اطلاعات و فرهنگ و بانک پشتنی و کنار دریای کابل است که دست فروشان با پهن کردن چادرها گذاشتن تبنگ و کراچی های دستی انواع میوه و شیرینی باب را غرض فروش برای شهروندان می آورند.

 این دست فروشان نه تنها پیاده روها را مسدود می کنند باعث مشکل عبور و مرور موترها نیزمی شوند.

سمیرارسا سخنگوی شاروالی کابل دررابطه به موضوع گفت : “موظفان شاروالی برای حل این مشکل بارها به دست فروشان درهمکاری با ترافیک شهر کار کرده است .”

وی اضافه می کند با درنظر داشت مشکلات اقتصادی هربارکه وسایل دست فروشان  جمع آوری شده  است بازهم با دورشدن کارمندان شاروالی دستفروشان  دوباره بساط کار را پهن کردند.

 سمیرا رسا افزود : این مشکل  باسپری شدن عید حل خواهد شد.

بند بودن پیاده روها و سرک یک مشکل همیشگی است که نه شاروال و نه هم ترافیک توانسته است این مشکل را حل کند.

 ختم/ ماری نبرد آئین …ک….م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا