سیاست

بيانيه پانزده روزه راديويي حامد كرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان

بسم الله الرحمن الرحيم

هموطنان گرامي، ‌خو اهران و برادران محترم، اسلام علكيم و رحمت الله و بركاته!

 در اين روزهاي نزديك گفته ميشود كه به اساس تهديد بعضي از طالبان در برخي از ساحات ولايت غزني مكاتب و مدارس مسدود شده است و تعدادي از اطفال مارا از حق تعليم محروم كرده است.

هموطنان محترم اين جا اين سوال مطرح مي شود كه طالبان با بستن مكاتب براي كي ضرر وارد ميكنند و مفاد آن به كي ميرسد، بستن مكاتب نه براي امريكا ضرر وارد ميكند و نه هم به كدام خارجي ديگر، بلكه ضرر آن به فرزند اين وطن ميرسد كه از خواندن، نوشتن و از حصول علم محروم مي ماند و ضرر آن به وطن ميرسد كه در آغوش خود علاج فرزند خود را كرده نميتواند و مريضان اش بخاطر تداوي به كشورهاي ديگر مي روند.

انجنير نخواهند داشت كه سرك بسازد، معلم نخواهند داشت كه درس بدهد دانشمند نخواهد داشت كه بياموزاند مهندس نخواهند داشت كه خانه بسازد، داكتر نخواهد داشت كه علاج نمايد و به همينسان در ساير ساحات متخصص و عالم نخواهد داشت كه وطن را ترقي بدهد.

پس سود مسدود كردن مكتب و مدرسه به همان بيگانه ها ميرسد كه نمي خواهند

افغانستان از احتياج ديگران رهايي يابد، بلكه مي خواهند تا افغانستان زير دست و غلام آنان باشد ‌و به پاهاي خود استاد نباشد.

پس از مسدود كردن مكتب بيگانه ها و دشمنان افغانستان سود مي برند براي افغانستان و براي فرزند مسلمان افغانستان ضرر ميرساند، وسايل بدبختي شانرا تهيه ميكند.

من اينجا به رهبران طالبان خطاب ميكنم كه برادران، برادران از بستن مدارس و مكاتب دست برداريد و بگذاريد تا فرزند اين وطن تعليم كند اينها اولاد خود شماست اگر دقيق متوجه شويد اين ها اولاد خود شماست كه از تعليم محروم شان ميكنيد هر فرزند افغانستان فرزند همه ماست و بالاي همه ما حق دارد يعني بالاي هر فرد اين خاك،‌ هر بالغ، هر دانشمند،‌ بالاي هر بزرگ، ‌بالاي هر عالم، ‌بالاي هر ملاً‌ ، بالاي هر ريش سفيد حق دارد كه تعليم نمايد و تعليم به خاطر نمايد كه وطن ما از احتياج خارجي خلاص شود و انشا الله كه چنين مي شود.

خواهران و برادران !‌ من هميشه در بيانيه هاي خود و هم در ملاقات با مردم ساحات مختلف كشور باربار گفته ام كه علت احتياج كنوني ما و تمام مشكلات موجود و بدبختي ها، كمبود تعليم و نبود تعليم يافته ها است.

پس ما بايد پيش از هر چيز وبيشتر از هر چيز براي تعليم اولاد خود بسيار توجه نمائيم تا از احتياج ديگران خلاص شويم و ترقي و پيشرفت وطن به فضل خداوند تعالي یقینی گردد و حقيقي شود.

هموطنان گرامي ! من اينجا يكبار ديگر با بسيار احترام به علماي معزز ديني، روحانيون،‌ موسفيدان، بزرگان كشور و تمام كساني كه اثر و نفوذ دارند و مردم سخنان آنان را مي شنوند، خطاب ميكنم كه در هر منطقه اگر كسي بر خلاف مكتب اقدام مينمايد مكتب را مسدود ميكند، آنرا دشمن افغانستان و عمل ويراني افغانستان بدانند و با او درتماس گردد و هم صحبت شود كه برادر چرا و براي كي و به كدام منفعت، تو تعليم فرزند وطن خود را مانع مي شوي، راه ترقي اش را مي بندي و به مزدوري احتياجش مي سازي و كوشش نمائيد آنان را قانع سازيد كه مدارس و مكاتب را مسدود نكنند.

اين همت و غيرت نيست كه مكتب را مسدود كنيم اين يك كار آسان است و هر كسي مي تواند در راه استاده شود و يك متعلم را از تعليم محروم كند اين نه غيرت است،‌ نه دلاوري است.

دلاوري آنست كه فرزند وطن را تعليم يافته سازيم.

آنجاست كه فرزند وطن را تعليم يافته سازيم و پرورش بدهيم و از احتياج بيگانگان خلاص اش نمائيم . احتياج به بيگانگان، بي غيرتي است از احتياج خلاص كردن  بي غيرتي نيست و اين غيرت است. پس ما بايد غيرت كنيم و فرزندان وطن خود را از احتياج بيگانگان خلاص نمائيم.

آنان را آموزش بدهیم تا داكتر از خود ما باشد، انجنير ا زخود ما باشد،‌ مهندس از خود ما باشد، اقتصاد دان از خود ما باشد، استاد از خود ما باشد،‌عالم دين از خود ما باشد و خاك ما از خود ما باشد بالاخره با دستان خود ما و به زور خود ما حفاظت گردد و اين وظيفه ديني و ملي ماست.

اينجا به خاطري كه مسأله امروز در مورد غزني است و اين راپور از غزني آمده است، ‌بطور خاص براي علمای كرام،‌بزرگان، روحانيون،‌ ريش سفيدان قومي و عموم خطاب ميكنم بالاي تعليم يافته ها خطاب مينمايم بالاي مجاهدين  خطاب ميكنم كه هرچه عاجل براي بازكردن مكاتب مسدود  شده تلاش نمایند و كسانيكه كه چنين كار را كرده باشند با آنان صحبت نمائيد تا اين مكاتب دو باره بازگردند و فرزندان ما درغزني به مكاتب بروند و درس بخوانند و آينده خود، آينده خانواده خود و آينده وطن خود را روشن و قوي بسازند.

خداوند كامياب داشته باشد تا به اين آرزوي افغانستان برسيم كه مترقي باشد،‌ قوي باشد و درپاي خود ايستاد، ‌از احتياج بيگانه گان خلاص، افغانستان سربلند باشد و اين تنها از طريق علم و آموزش علم امكان پذير است. تا بيانيه ديگر خدا حافظ شاد و آباد باشيد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا