سیاستاخبار

چهار کشور روی رایزنی های بیشتر برای حل معضل افغانستان توافق کردند

کابل/  ۲۶  سرطان/  باختر

مقام های ازبکستانی می گویندکه چهار کشور با هم توافق کردند که برای تسریع روند صلح در افغانستان فصل جدیدی از رایزنی ها را به راه  خواهند انداخت.

یوسف کابلژانوف، نمایندۀ رسمی وزارت خارجه اوزبکستان برای افغانستان  در حاشیه کنفرانس بین المللی ‹آسیای مرکزی و جنوبی چالش ها و فرصت ها› به خبرنگاران گفت: اوزبکستان، امریکا، افغانستان و پاکستان توافق کردند که یک فرصت جدید رایزنی چهار جانبه برای حمایت از روند صلح افغانستان ایجاد کنند.

کابلژانوف گفت: این چهار کشور متعهد شده اند که برای اعادۀ صلح در افغانستان بیشتر کار خواهند کرد.

کنفرانس بین المللی ‹آسیای مرکزی و جنوبی چالش ها و فرصت ها› روزپنجشنبه و جمعه در تاشکند برگزار شد و رییس جمهوری اسلامی افغانستان هنگام سخنرانی خود گفت: سازمان‌ها و شبکه‌های حامی طالبان در پاکستان به‌گونه ‌یی علنی ویرانی افغانستان را جشن می‌گیرند.

او همچنان گفته است: مقام‌های پاکستانی در گذشته گفته بودند که تسلط طالبان بر افغانستان را به سودشان نمی‌دانند و از نفوذشان برای کشانیدن این گروه به میز مذاکره استفاده می‌کنند.

این گفته می رساند که مقام های پاکستانی حرف و عمل یکسان ندارند. 

باید گفت که  وزرای خارجۀ سازمان همکاری شانگهای که پاکستان نیز عضوی آن است پس از جلسه یی در قالب گروۀ تماس سازمان همکاری های بین المللی و افغانستان چهارشنبه، آمادگی شان را برای توسعه همکاری با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریزم و​​جرایم مربوط به مواد مخدر اعلام کردند.

آنان از همه طرف های درگیر در افغانستان خواسته اند که  استفاده از زور و اقداماتی كه منجر به بی ثباتی و عواقب غیرقابل پیش بینی در مناطق مرزهای افغانستان با كشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شود، خودداری کنند.

دولت افغانستان پاکستان را حامی طالبان می داند اتهام که پاکستان همواره آٖن را رد کرده است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا