سیاستاخبارجامعهTOPگزارش ها

چپاولگرانی که با تهی کردن کسیه مردم، زندگی اشرافی ساختند

کابل ۲۴ جوزا باختر
وال استریت ژورنال روز نامه مشهور امریکایی پرده از چپاولگری شماری از مامورین حکومت پشین افغانستان برداشته است که کسیه مردم را خالی کردند و با دزدی دارایی های عامه امروز برای خود در بیرون از کشور زندگی اشرافی ساخته اند.
این روز نامه با استناد به اسناد و سوابق شرکت های املاک در امریکا نوشته است، که شماری از مامورین حکومت غنی با فرار از افغانستان امروز صاحب زندگی مجلل در بیرون از افغانستان به خصوص امریکا، بریتانیا، امارت متحده عربی و ترکیه اند.
این روزنامه افزوده‌است که برخی از مقامات دولتی سابق، دارای تابعیت دوگانه و دارایی‌های خارجی بودند که امکان جابجایی راحت‌تری را در املاک آنان در خارج از افغانستان فراهم می‌کرد، در حالی که برخی دیگر در املاک جدید سرمایه‌گذاری کردند و خانواده‌های خود را پس از تسلط امارت اسلامی به خارج منتقل کردند.
درگزارش اختصاصی وال استریت ژورنال فاش شده است که برخی ازمقام های ارشد دولت پیشین افغانستان و خانواده‌های‌شان میلیون‌ها دالر را برای خرید خانه‌های گران‌قیمت در ایالات متحده و دیگر کشورها در سال‌های پایانی جنگ و پس از فروپاشی نظام گذشته هزینه کرده‌ و پس از تسلط امارت اسلامی و فرار از کابل به این خانه‌های مجلل‌شان مستقر شده‌اند.
روز نامه از اکلیل حکیمی، وزیر مالیه و متحد قدیمی محمد اشرف غنی، حداقل ده خانه و یا ویلا را در کالیفرنیا خریداری کرده است، او در سال ۲۰۱۸ میلادی وظیفه را ظاهرا به دلیل اختلاف با شماری از مامورین حکومتی آن وقت ترک گفت.
پس از کناره‌گیری،اکلیل حکیمی و همسرش سلطانه حکیمی، هشت مورد از آن املاک را به شرکتی به‌نام گروه زالا (که به‌نام سلطانه حکیمی ثبت است) در لاگونا نیگل منتقل کردند. سوابق شرکت نشان می‌دهد که همسر او مالک شرکت است.
طبق سوابق املاک کالیفرنیا، دارایی آنها شامل یک خانه‌ی پنج‌خوابه در یکی از محله‌های لوکس لاگونا نیگل در نزدیکی ساحل کالیفرنیا است. که ارزش آن دوونیم میلیون دالر است. در مجموع ارزش این 10 ملک بیش از 10 میلیون دالر است. طبق سوابق املاک اورنج کانتی، آخرین خرید این زوج که اوایل امسال انجام شد، یک آپارتمان یک میلیون و 100 هزار دالری در ساحل جنوبی کوو در یک شهرک جدید در کالیفرنیا بود.
خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه در حکومت اشرف غنی، دو ملک در نزدیکی واشنگتن‌دی‌سی دارد که یکی از آن‌ها با پول نقد خریداری شده است. براساس گزارش زیلو، ارزش آن‌ها بیش از یک میلیون دالر است، او چندی پیش با ظاهر شدن در صفحات اجتماعی به گونه یی تمثیل کرد که گویا راننده تکسی است و از همین مدرک امرار حیات میکند او کوشید با این کار نشان دهد که وضعیت اقتصادی مناسب ندارد.
در گزارش این روزنامه آمده است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی پیشین اشرف غنی به خانه‌ای در فلوریدای آمریکا نقل مکان کرده است، در حالی که همسر او خانه‌ یی در واشنگتن دارد.
روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در در این گزارش گفته است که حمدالله محب؛ نزدیک‌ترین متحد اشرف‌غنی و مشاور امنیت ملی او، خانواده‌اش را پیش از سقوط با حمایت مالی امارات متحده‌ عربی به هوتل ‹شانگری‌لا› در ابوظبی انتقال داده‌بود، خانواده حمدالله محب بعدا به یک خانه چهارخوابه در فلوریدا، در خلیج جذاب با درختان نخل نقل مکان کرد که طبق سوابق عمومی و تایید محب، خانه متعلق به مادر همسرش است.
بر اساس سوابق عمومی، همسر امریکایی محب مالک یک سرمایه‌گذاری کوچک در شمال‌شرقی واشنگتن دی‌سی است. محب به وال استریت ژورنال گفته‌‌است که در هیچ‌ جای دنیا ملکی به نام خود ندارد.
مگر واقعیت این است که همسر او که یک شهروند امریکایی است در زمان تصدی ماموریت محب مشاورش بود و ماهانه تا بیست هزار دالر معاش میگرفت.
این روزنامه همچنین عنوان کرد که مصطفی مستور، وزیر اقتصاد پیشین افغانستان که گذشته کار در وزارت مالیه افغانستان را هم داشته است آپارتمانی در دبی در اختیار دارد – که ادعا می‌کند پیش از دوران خدمتش خریداری کرده است- در حالی که در آپارتمان خریداری شده‌، در استانبول زندگی می‌کند.
وال استریت ژورنال همچنین گزارش داده‌است که عطامحمد نور؛ والی پیشین بلخ، پس‌ از فرار از افغانستان به خانه‌ شخصی‌اش در محله‌ گران‌قیمت دبی معروف به «نخل» نقل مکان کرده‌‌است.
این روزنامه همچنین گفته‌است که عبدالرشید دوستم؛ معاون سابق اشرف‌غنی؛ بلندپایه‌ترین مقام سابق نیز اکنون در ترکیه زندگی می‌کند.
به گفته وال استریت ژورنال، یک روزنامه‌نگار محلی عکسی را در توییتر منتشر کرده که نشان می‌دهد او مهمانی را در محل سکونت خود در محله گران‌قیمت Or-An در انقره پذیرایی می‌کند.
این روزنامه گفته‌است که نمی‌توان مشخص کرد که دوستم چه زمانی این خانه را خریداری کرده است مگر او تمام خانواده اش جایداد های جداگانه برای زندگی در چند شهر ترکیه دارند.
آنچه را این روزنامه امریکایی بیان داشته است شمۀ از چپاولگری مامورین عالی رتبه حکومت گذشته است و تنها از چند نفر محدود نام برده است، واقعیت این است که تقریبا تمامی مامورین عالی رتبه، وکلای پارلمان، هیت قضایی… در چپاولگری در افغانستان دست داشتند و امروز در خارج از افغانستان زندگی اشرافی دارند و دیگر وطن و سابقه جهادی و یا شعار زمانه یی شان را زیاد برده اند، یا در فرانسه اند و یا هم در ترکیه و امارت.
آنانی چیزی های را که توانستند با خود بردند مگر مقداری را هم از خود بجا گذاشتند چون فرصت انتقال آن را نیافتند، چنانچه مسولین امنیتی امارت اسلامی حین تلاشی خانه امرالله صالح معاون پشین رئیس جمهور مقداری زیادی پول نقد را که شامل اسعار خارجی و پول افغانی می شد پیدا کردند که تحویل بانک شد.
درباره این اشخاص تنها تهیه گزارش کافی نیست، نیاز است که با یک محاسبه دقیق، آنچه را که این چپاولگران از افغانستان و از جیب مردم فقیر و گرسنه ربوده اند از آنان گرفته شود، تا دریابند که در کنار محاسبه خداوند عادل، از محاسبه مردم هم راه فرار ندارند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا