سیاستاخبارجهان

چین؛آمریکا را باعث فاجعه انسانی در افغانستان دانسته است

کابل ۱۱ سرطان باختر
وازت خارجۀ چین مدعی شده است که امریکا در جنگ اش با مردم افغانستان هزاران نفر را کشته است و میلیون ها افغان دیگر را آواره کرده است .
سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین با بیان وضعیت افغانستان بعد از زلزله اخیر گفته است که تنها زلزله زده گان، مشکل این کشور نیست. او اوضاع کلی این کشور جنگ زده را فاجعه بار دانسته است و اعلام کرده است که آمریکا باعث شروع فجایع انسانی در افغانستان است.
ژائو لیجیان در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن سال‌ها مسئول تشدید جنگ و درگیری، فقر، گرسنگی و رنج مردم در افغانستان است، امریکا در طول ۲۰ سال تجاوز و جنگ در برابر مردم افغانستان، بیش از ۳۰ هزار شهروند این کشور را کشته و ۱۱ میلیون افغان دیگر را آواره کرده است.
ژائو لیجیان همچنان مدعی شده است در این مدت واشنگتن همچنین در تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان مشارکت داشته و با چشم پوشی از این مساله از آن حمایت کرده است.
به این ترتیب، کشت خشخاش و تولید تریاک بسیار فراتر از سطح قبل از حمله آمریکاست که منجر به تکثیر مواد مخدر در کشور شده و زندگی و سلامت مردم افغانستان را به طور جدی تهدید می کند.
سخنگوی وزارت خارجۀ چین همچنان گفته است که امریکا با بی شرمی ۷ میلیارد دالر پول افغانان را مسدود کرده است و اوضاع را برای آنان بدتر کرده است.
این اولین بار نیست که چین، امریکا را مسئول فاجعه و بحران در افغانستان میداند، این کشور همیشه در نشست های بین المللی موضع صریح در رابطه در قبال مداخله و تجاوز امریکا برافغانستان داشته است و بار ها از امریکا خواسته است که برعلاوه آزاد سازی ذخایر پولی افغانستان، امریکا بابت خرابی و تخریب و کشتاری که در بیست سال گذشته در افغانستنان داشته است برای مردم افغانستان غرامت بپردازد و روند بازسازی افغانستان را به گونۀ مسئولانه به عهده گیرد و آن را رهبری کند، این یک مکلفیت برای امریکا است.
در کنار چین، کشور های دیگر هم اند که امریکا را مسئول فاجعه و بحران در افغانستان میدانند، روسیه، ایران در زمره کشور های اند که از امریکا خواسته اند به افغانستان غرامت پردازد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا