سیاستاخبار

چین؛ امریکا را متوجه مسوولیت هایش در برابر افغانستان کرد

کابل / ۲۷  سنبله/  باختر

وزیر خارجه چین از امریکا خواسته است که با فراهم آٖوری کمک های اقتصادی و بشری برای مردم افغانستان٬ مسوولیت های خود را در قبال این کشور ادا کند و نباید از مسولیت های خود فرار کند.

وانگ‌یی؛ تاکید دارد که فرار امریکا از مسوولیت بازسازی افغانستان یک اشتباه است٬ او در نشست چهار جانبۀ وزرای خارجۀ چین٬ روسیه٬ ایران و پاکستان که روز گذشته در حاشیه نشست شانگهای در دوشنبه تاجکستان برگزار شد گفته است: امریکا باید با عملی‌کردن تعهدات خود، مسوولیت بازسازی افغانستان را با کمک اقتصادی و فراهم کردن کمک‌های بشری، برعهده گیرد.

به باور‹وانگ‌یی›٬ خروج شتاب‌زدۀ امریکا از افغانستان، باعث مشکلات جدی در این کشور شده است٬ و لازم است که چین، روسیه، ایران و پاکستان تلاش کنند که امریکا را برای بازسازی افغانستان متقاعد کنند.

وزیر خارجهۀ چین همچنین تاکید کرده است که کشورش آماده است با هماهنگی کشورهای روسیه، ایران و پاکستان برای ایفای نقش ارزندۀ در جلوگیری از هرج‌ومرج، مبارزه در برابر تروریزم و برقراری صلح در افغانستان کار کنند.

در همین حال رییس‌ جمهوری ازبکستان در نشست شانگهای از اعضای این سازمان خواسته است که برای جلوگیری از بی ثباتی در افغانستان با طالبان مذاکره کنند. میرضیاف همچنان تاکید کرده است برای این هدف نیاز است سرمایه‌های افغانستان در بانک‌های خارجی آزاد شود.

رییس‌جمهوری ازبکستان افزوده است: «با توجه به وضعیت بشردوستانه، ما پیشنهاد بررسی احتمال لغو توقف حساب‌های افغانستان دربانک‌های خارجی را می‌دهیم.»

باید گفت که امریکا حدود ده ملیارد دالر از سرمایه های افغانستان را منجمد کرده است٬ بانک چهانی و نهاد های دیگر بین المللی هم با پیروی از امریکا دارایی افغانستان را بسته اند.

اجلاس سران شانگهای به روز پنجشنبه (۲۵ سنبله) در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان برگزار شد و تحولات در افغانستان بحث محوری در این نشست بود

اغلب اعضای سازمان شانگهای به طور مستقیم و غیرمستقیم در تحولات جاری افغانستان ذینفع و دخیل استند٬هدف محوری این نشست بررسی چالش هایی است که با تحولات اخیر در افغانستان فرا راه سازمان شانگهای  قرار گرفته است.

این در حالی است که امارت اسلامی تاکید دارد که طرفدار ایجاد روابط صمیمانه  با تمامی کشور های جهان به خصوص کشور های منطقه است و این کشور ها را برای بازسازی افغانستان فرا خوانده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا