اخباراقتصادجهان

چین در نظر دارد از افغانستان میوه خشک بیشتر بخرد

بیجینگ/ دویچه وله/۳۰عقرب/باختر

سفیر چین در افغانستان گفته است که کشورش در نظر دارد از مقامات نظام کنونی افغانستان میوه های خشک را خریداری کند. به قول وی قبلاً ۲۶ تن جلغوزه افغانستان، در طی چند دقیقه در چین به فروش رسید.

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان از برنامه های کشورش برای خریداری میوه های خشک از مقامات افغانستان خبر داد. او در صفحه توییترش نوشت: «باید یادآور شوم که ۲۶ تُن جلغوزه (افغانستان) در طی فقط چند دقیقه از طریق آنلاین در چین فروخته شد. پروازها ادامه خواهند داشت. اولویت بعدی ما خریداری سایر میوه های خشک است

وانگ یو خاطر نشان کرد که تا حال ۱۰ پرواز با محموله جلغوزه از افغانستان به چین صورت گرفته است. او گفت که چین «شفافیت خود در این زمینه را پیوسته گسترش خواهد داد و امکانات خود را با افغانستان و سایر کشور های جهان شریک خواهد ساخت».

اولین پرواز در سال روان میلادی، با ۴۵ تُن جلغوزه افغانستان، به تاریخ اول نوامبر از کابل به میدان هوایی پودونگ در شانگهای رسید.

سفیر چین در آن زمان گفت: «درآمد صدها میلیون دالری که از این بابت بدست می آید، منفعت بزرگی برای کشاورزان افغان دارد

توافق بر سر صادرات جلغوزه از افغانستان به چین، در پایان ماه اکتوبر امسال، در جریان گفت وگوها میان وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان صورت گرفت. در این دیدار یک نماینده طالبان خواستار کمک به شرکت های افغانی برای تجارت مستقیم با شرکای تجاری چینایی شد.

وزارت امور خارجه طالبان اظهار داشت: «متقی از جانب چین تقاضا کرد به حل مشکلات تاجران افغان کمک کند تا کالاهای دیگر تجارتی، مانند سنگ مرمر، گیاهان دارویی، بادام، انجیر خشک، پسته و جلغوزه را به طور مستقیم از افغانستان به چین صادر کنند

صادرات جلغوزه به طور سنتی جایگاه ویژه یی در تجارت افغانستان دارد. به قول رسانه های افغانستان، مقامات افغانستان در پایان سال ۲۰۱۹ گفته بودند که صادرات جلغوزه به چین به میزان ۲ میلیارد دالر خواهد رسید.

ف/ب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا