اخبارجهان

چین در نظر دارد بودجۀ نظامی‌اش را افزایش دهد

چین در نظر دارد بودجۀ نظامی‌اش را افزایش دهد

بیجینگ/ دویچه وله/۱۵حوت/ باختر

رسانه‌های دولتی چین به نقل از کارشناسان گزارش داده اند که آن کشور در نظر دارد بودجۀ نظامی‌اش را حدود هفت درصد افزایش دهد. دلیل این افزایش تشنج‌ها با امریکا، هند، تایوان و مشاجره بر سر دریای جنوبی چین عنوان شده است.

 طرح جدید بودجۀ دفاعی چین امروز در آغاز کنگرۀ سالانۀ خلق چین ارائه خواهد شد.

خانم هلنا لاگاردا، کارشناس انستیتوت مطالعات چین «مرکاتور» در برلین در این رابطه گفت: «این افزایش حدود هفت درصدی که انتظار آن می‌رود، هم بلند پروازی‌های بیجینگ وهم نگرانی‌های آن در مورد محیط کنونی بین‌المللی را انعکاس می‌دهد.» این کارشناس افزود: «از دید حزب کمونیست چین، داشتن یک اردوی پیشرفته و قوی پیش‌شرطی برای تبدیل شدن آن کشور به قدرت جهانی تا سال ۲۰۴۹ است.»

این کارشناس افزود که افزایش بودجۀ دفاعی چین این «زیگنال قوی» را به آدرس امریکا و دیگر حکومت‌های غربی می‌فرستد که با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، تقویت وعصری سازی عرصه نظامی «اولویت بالایی» برای رهبری آن کشور دارد.

در نشست پارلمان چین در مورد طرح جدید پنج ساله برای سال‌های ۲۰۲۱ تا  ۲۰۲۵ نیز مشوره صورت خواهد گرفت.

لی کی چیانگ، صدراعظم چین این نشست یک هفته‌یی را که حدود ۳۰۰۰ نمایندۀ مردم در آن اشتراک می‌کنند، امروز با ارائه گزارش کاری‌اش افتتاح خواهد کرد.

براساس گزارش رسانه‌های چین، «نقطۀ اوج» کنگرۀ امسال خلق چین اصلاحات برنامه‌ریزی شده انتخاباتی برای هانگ‌کانگ خواهد بود. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا