سیاست

حمایت ازموضع عربستان سعودی ! پیامد چه خواهد بود؟

کابل باختر/ 15/ حمل
اخیراً دولت افغانستان با صدور اعلامیۀ ، موضع خود را دربرابر قضایای جاری دریمن بیان داشت .
به اساس اعلامیۀ منتشر شده ازسوی ریاست جمهوری افغانستان ، دولت و مردم افغانستان غرض دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو، دولت و مردم افغانستان درکنارعربستان سعودی قراردارند . همچنان دراین اعلامیه گفته شده که افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی دریمن باور داشته و از حکومت قانونی آن کشور حمایت میکند.
این اعلامیه زمانی نشر میشود که اخیراً عربستان سعودی درمشارکت با کشور های حوزۀ خلیج ، اردن ، مصر، سودان ، اردن وبرخی کشورهای دیگر بعداز آنکه حکومت یمن ازسوی جنگجویان قبیله حوثی متواری شد و رییس جمهور آن کشور به سعودی رفت . رهبری یک ائتلاف نظامی را به عهده گرفت و مواضع حوثی ها را کوبید باآنکه دراین حملات حوثی ها ساقط نشده اند
اقدام عربستان سعودی دربرابر یمن واکنش های متفاوت درمیان کشور های اسلامی جهان عرب و کشورهای دیگررا درپی داشت. اکثریت کشورهای عرب و کشورهای اسلامی از موضع عربستان سعودی اعلام حمایت کردند، امریکا وکشور های غربی نیز درکنار سعودی ایستاده شدند مگر ایران و روسیه مخالف عملکرد سعودی دریمن اند ، چین با این قضیه برخورد محتاطانه داشت و شماری ازکشور ها هم سکوت کردند.
مگر عملکرد دولت افغانستان درقبال یمن با تعبیر های گوناگون همراه است برخی ها میگویندکه دولت افغانستان به عنوان کشورمسلمان باید متوجه اماکن مقدسه در سعودی باشد مگر برخی ها میگویند که حوثی ها درمحدوده کشورخود شان عمل کرده اند و آنچه دریمن اتفاق افتاد. مشکل داخلی آنکشور است و آنچه را عربستان دربرابر یمن انجام میدهد ناشی از منافع آنکشور است .
شماری ازآگاهان سیاسی افغان موضع گیری دولت افغانستان را یک موضع گیری جانبدارانه میدانند.
احمد سعیدی آگاه امورسیاسی دررابطه به حمله های هوایی عربستان سعودی بریمن وحمایت دولت افغانستان ازاین جنگ علیه یمن میگوید: سیاست کنونی دولت افغانستان درمساله جنگ عربستان بایمن یک سیاست معقول و منطقی نیست و آنچه دریمن جریان دارد یک موضوع داخلی است .
وی میگوید درصورت که حرف حراست از حرمین شریفین است تهدید متوجه اماکن مقدس درسعودی نیست این اماکن مربوط به شعیه ها و سنی ها است و حوثی ها کافر نیستند و اماکن مقدسه یا حرمین شریفین توسط آنها مورد حمله قرار نگرفته است .
ضمناً احمد سعیدی عملکرد دولت افغانستان در خصوص موضع عربستان سعودی درقبال یمن را یک حرکت جانبدارانه خوانده میگوید با این حرکت اصل عدم انسلاک درسیاست خارجی افغانستان نادیده گرفته شده است .
او تاکید داردکه دولت افغانستان یا دراین خصوص خاموش میبود و یا هم نظر و دیدگاه خود را بعد از نشست با علمای دینی بیان میداشت .
رنگین دادفرسپنتا مشاور امنیت ملی حامدکرزی رییس جمهور پیشین کشوردررابطه به حملات عربستان سعودی بریمن میگوید :حکومت وحدت ملی با نشر این اعلامیه در واقع ،کشورما را وارد یک تنش بسیار خطرناک میان کشورهای اسلامی دریمن و خاور میانه کرده است و استدلال های مطرح شده دراین اعلامیه ازسوی ارگ ازمنظر دینی ، تاریخی و سیاسی اشتباه و مبتنی بربرداشت نادرست از واقعیت های تاریخی میباشد.
آقای سپنتا میگوید: دفاع از حرمین شریفین وجیبۀ هرمسلمان است اما دربحران یمن هیچ تهدیدی متوجه حرمین شریفین نیست بلکه نیروهای سیاسی ، اجتماعی مسلمان یمنی با تعلقات مذهبی متفاوت بایک دیگر برای کسب قدرت سیاسی در داخل آن کشور درگیر میباشند.
مشاور امنیت ملی رییس جمهور پیشین میگوید دفاع از منافع منطقوی سعودی وهم دفاع از منافع منطقوی ایران وظیفه شرعی و دینی افغانها است ، کشاندن افغانستان به جانبداری دونیروی رقیب به سود کشور مانیست.
درحال حاضر عدم حفظ سیاست بی طرفی افغانستان درمساله یمن و عربستان سعودی میتواند پای افغانستان را شامل منازعات جاری نمایند و تبعاتی برای افغانستان که خودهنوز با مشکلات نا امنی روبرو است ، داشته باشد.
این گفته ها درحالی بیان میشودکه جمع از فعالان مدنی هفته گذشته دریک گردهمایی درشهر مزارشریف  حمایت حکومت افغانستان ازعربستان را درجنگ داخلی یمن یک تصمیم اشتباه خوانده و خواستار حفظ بی طرفی افغانستان درمنازعات منطقه ای شده اند .
مگر شماری از آگاهان سیاسی میگویند که باید به دولت افغانستان فرصت داد تا این تصمیم خود را توجیه کند بدون شک دولت دلایلی درخصوص این تصمیم خود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا