اخبارفرهنگ

کار بازسازی منار گوهر شاد بیگم درهرات آغاز شد

کابل،26جوزا، باختر
کاربازسازی منارپنجم یا منار مسجد جامع گوهر شاد بیگم درولایت هرات که قدمت 604 ساله دارد، آغاز شد.
به گزارس آژانس باختر، پس از نگرانی‌های‌ شماری از فرهنگیان و باشندگان هرات در باره احتمال فرو ریزی مناره های تاریخی این ولایت، ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید کار بازسازی منارهای تاریخی درولایت هرات جریان دارد.
زلمی صفا آمر حفظ آبدات تاریخی این ریاست به آژانس باختر گفت که کار بازسازی منار پنجم یا منارمسجد جامع گوهرشاد بیگم قدیمی ترین منار هرات است همین فعلاً تحت پروسه تحکیمات است و کار روی آن جریان دارد.
آقای صفا گفت کار بازسازی این مناره های هرات به اساس رای زنی ها قبلاً به همکاری دفتر فرهنگی آغا خان و پوهنتون فلورانس ایتالیا آغاز شده اما به دلیل کمبود بودجه و تغییر نظام مدتی متوقف شده بود.
کارشناسان زیادی درمورد آثار های باستانی کشورما میگویند، اما صدیق میر یکی از این کارشناسان آثارباستانی میگوید “ما با آنکه می‌توانیم هویت، تاریخ و فرهنگ خود را با این آبده های تاریخی حفظ بکنیم ما می‌توانیم توجه سیاحان و گردشگران را جلب بکنیم و از این درک عواید نصیب دولت و مردم ما شود فرهنگ، هنر، ادب، صنعت و تاریخ همه وابسته به آثار تاریخی منقول و غیرمنقول هر سرزمین است.”
کاربازسازی این منار توسط بنیادفرهنگی آغا خان پیش برده میشود.
به اساس معلومات مسئولان بخش آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، این ولایت در حال حاضر بیش از ۷۸۰ آبده تاریخی و ساحات باستانی را در خود دارد.
برعلاوه ولایت هرات افغانستان در دیگر ولایات افغانستان هم آثار تاریخی زیادی وجود دارد.
رخشانه علوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا