اخبارفرهنگ

کتاب تحت عنوان ” امپراتوری یفتلی ها ” دربدخشان رونمایی شد

کابل / 6 جوزا / باختر

کتاب ” امپراتوری یفتلی ها ” پس از چاپ مجدد ، امروز درفیض آباد بدخشان رونمایی شد.

به گزارش آژانس باختر؛ این کتاب را که سیر تاریخی  امپراتوری یفتلی ها را از قرن ۵ تا ۸ میلادی مورد برسی قرار داده است ، پژوهشگر افغان، ظفر پیمان ۲۰ سال قبل در خارج از کشور نوشته شده بود و نسخه های آن در حال نابودی قرار داشت، که به همکاری مالی جنرال نظیفه ذکی عضو پارلمان افغانستان جمع آوری و چاپ شده است.

درمحفلی که به این مناسبت درآن ولایت برگزارشد، جنرال نطیفه ذکی عضو پار لمان کشور صحبت کرد و گفت: کتاب تحقیقی دوره امپراتوری یفتلی ها از جمله کتاب های کمیاب است که با سعی وتلاش زیاد نمونه آن را از ولایت های کشور جمع آوری کردیم که ۲۵۰ سال دوره امپراتوری یفتلی ها و قلمرو آن ها را در قرن چهارم میلادی ازباختر، هند شمالی، ترکستان شرقی، ایران، مشهد، نیشاپور و آسیای میانه که تحت قلمروی امپراتوری یفتلی ها قرار داشت مورد بررسی قرار داده است.

بعد، محمد ذکریا سودا والی بدخشان گفت: کتاب امپراتوری یفتلی ها یاد آوری  از تجربه و کار کرد تاریخی گذشته های این مرز بوم، برای نسل جدید کشور است و نشانه های بزرگی از دوره امپراتوری یفتلی ها مانند دیوار زنبورک شاه در کابل، و بالاحصار های غزنی ، کابل و سایر ولایت ها از آثار های دورۀ امپراتوری آنان است.

وی افزود: مردم ولایت بدخشان در طول تاریخ در مسایل سیاسی کشور نقش برازنده داشتند که از جمله شهید استاد بر هان الدین ربانی زعامت کشور را بدوش داشت که این خود نمایانگر جایگاه فرهنگی بودن مردم بدخشان است.

سپس محب الله صمیم وزیر امور سرحدات و قبایل نیز در سخنرانی اش گفت: امپراتوری ها به مرز ها خلاصه نمی شود و  یفتلی ها در زمان امپراتوری شان سر زمین های بزرگ را تسخیر کردند و قلمروی که در زمان آنان تصاحب شده است باعث افتخار نسل جدید افغانستان است.

همچنان نقیب الله ثاقب یار رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان و محمد شریف مهربان یک تن از فرهنگیان آن ولایت درصحبت های گفتند: کتاب امپراتوری یفتلی ها را ظفر پیمان 20 سال قبل در ۱ جلد و ۳ بخش که هر کدام ان دارای چهار فصل و در مجموع ۳۱۵ صفحه است، نوشته است که پس از چاپ مجدد رونمایی شد.

آنان  افزودند که این کتاب در بعدهای سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی امپرا توری  یفتلی ها تحقیق کرده است و از چگونگی زندگی و حکومتداری یفتلی هانسل جوان و دانشگاهی کشور را آگاه می سازد.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا