اخبارجهان

کرملین از پیشنهاد جوبایدن برای تمدید پیمان نیو استارت استقبال کرد

مسکو/ دویچه وله/4 دلو/باختر

روسیه از پیشنهاد رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا برای تمدید پنج ساله پیمان “نیو استارت” استقبال کرده است. حکومت قبلی امریکا تنها یک تمدید شش ماهه این پیمان کاهش سلاح هسته یی را به مسکو پیشنهاد کرده بود.

دمیتری پیسکوف سخنگوی قصر کرملین روز جمعه  در مسکو به خبرنگاران گفت: «ما فقط می توانیم از اراده سیاسی برای تمدید این پیمان استقبال کنیم.» او افزود که توافق روی این مسأله به جزئیات این پیشنهاد بستگی دارد.

جو بایدن رییس جمهور جدید امریکا پیش از آن به روز پنجشنبه از طریق سخنگوی خود جنیفر ساکی اعلام کرد که تمدید پیمان کاهش تسلیحات ذروی موسوم به “نیو استارت” برای پنج سال دیگر، “با درنظرداشت وضعیت خصمانه کنونی با مسکو، بیشتر پر معنا خواهد بود“.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز علاقمند تمدید پنج ساله این پیمان است. پیشنهاد وی در این زمینه را دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق امریکا رد کرده بود.

موعد زمانی پیمان نیو استارت میان امریکا و روسیه در ماه فبروری سال روان به پایان می رسد. “نیو استارت” که در سال ۲۰۱۰ عقد گردید، آخرین پیمانی است که در رابطه با کاهش سلاح هسته یی میان این دو کشور باقی مانده است. واشنگتن و مسکو در این پیمان تعهد کرده اند که هر یک شمار سرگلوله های هسته یی خود را به حد اکثر ۱۵۵۰ عدد کاهش می دهند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا