سیاست

وزیر امورخارجه درمورد نتایج کنفرانس ریکا معلومات داد

کابل باختر 25 عقرب
صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه کشوردیروز دریک نشست خبری در شهر عشق آباد ترکمنستان در رابطه کنفرانس ریکا معلومات داد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت خارجه به آژانس باختر، دراین نشست وزیرامور خارجه کشور گفت که به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان از قربان قلی بردی محمد اوف رئیس جمهور ترکمنستان و برادران و خواهران ترکمن خویش در این کشور برای میزبانی از ما در این شهر زیبا و تاریخی عشق آباد سپاسگزاری میکنم.
ما روی روابط دوجانبهٔ خود با ترکمنستان که یک همسایهٔ بسیار خوب است و همواره در پهلوی افغانستان ایستاده و از برنامه های ما مانند ریکا و قلب آسیا حمایت کرده است افتخار میکنیم.
وی افزود که جا دارد تا از نماینده گان بیشتر از شصت کشور و سازمان بین المللی که در این کنفرانس اشتراک نموده اند بشمول همسایگان ما و دیگرانی که پروژه ها و برنامه های ریکا را حمایت کرده اند تشکر کنم.
بدون همکاری آنها ما نمیتوانستیم از زمان ریکای ششم بدینسو به پیشرفتهای که به آن دست یافته ایم برسیم و بدون همکاری آنها نمیتوانیم به اهداف ریکا در ایجاد رفاه منطقوی نایل آییم.
در روز اول کنفرانس سه گروه کاری در بارهٔ همکاری ها روی انرژی منطقه یی و منابع طبیعی، اتصال منطقه یی ، و ارتقای سطح تجارت منطقه یی ، انکشاف بخش خصوصی، همکاری های تجارتی، و حمایت از کارگران بحث و مذاکره کردند.
وزیر امورخارجه خاطر نشان ساخت که در نشست تجارتی، روی تقویت متشبثین اناث و دسترسی به بازارهای منطقه و جهان تأکید صورت گرفت.
بانوی اول خانم رولا غنی نیز با گروهی از تاجران افغان روی اهمیت تساوی جندر از طریق تقویت اجتماعی-اقتصادی صحبت نموده است.
معاون رئیس جمهور افغانستان قانونپوه محمد سرور دانش در بیانیه اش روی همبستگی صلح و انکشاف در افغانستان و منطقه تأکید کرد.
وی از حمایت دوامدار و قوی ترکمنستان برای برنامه های افغانستان بخاطر رشد مشترک در سرتاسر منطقه تشکر کرد.
او اضافه کرد، آنچنانیکه ما در افغانستان و جاهای دیگر مشاهده کرده ایم اثرات دهشت افگنی و افراط گرایی نه تنها ثبات منطقه بلکه صلح و امنیت جهان را نیز متأثر میسازد.
از اینرو افغانستان برنامه های اقتصادی برد – برد را پیشنهاد میکند که بعضی از آنها را مورد بحث قرار دادیم.
برای من جای خرسندی است که نماینده گان کشورهای اشتراک کننده و کشورهای حامی و سازمانهای بین المللی حمایت دوامدار شان را از تطبیق اولویت های ما تحت روند ریکا، بشمول ساحاتی که قبلاٌ ذکر کردم اعلام کردند.
همینگونه یکجا با وزرای خارجه و مقامات ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان، و ترکیه موافقت نامهٔ راه لاجورد را امضا کردیم.
این موافقت نامه نه تنها افغانستان را از طریق کشورهای دوست با اروپا وصل میکند بلکه ملتهای مارا از طریق تجارت، ترانزیت، سرمایه گذاری، و ارتباطات باهم نزدیک تر میسازد.
این امر درعین حال میتواند توانایی های اقتصادی ما را در راستای رفاه مشترک در سرتاسر منطقه به کار اندازد.
او گفت که افغانستان و ترکمنستان خواهان پیگیری مباحثاتی هستند که امروز صورت گرفت.
وزارت امور خارجهٔ افغانستان با همکاران ترکمن خویش از نزدیک به کار خود ادامه میدهد تا از تطبیق تعهداتی که در اینجا سپرده ایم اطمینان حاصل گردد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا