سیاست

سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری: صلح مبرم ترین نیاز مردم افغانستان است

کابل باختر 12 قوس
ستر جنرال عبدالرشید دوستم، سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری عصر امروز در دیدارش با دینگ شی جون سفیر جمهوری چین در کابل، تحکیم مناسبات دوستانه میان جمهوری چین، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان و همکاری این کشور ها با همدیگر را یکی از مولفه های مهم تأمین صلح و ثبات در منطقه دانست.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این دیدار که در قصرصدارت انجام یافت سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری از کمک و همکاری جمهوری چین در راه نوسازی و بازسازی و آموزش جوانان افغانستان اظهار سپاسگزاری نموده از سفیر جمهوری چین خواست تا سلام هایش را به رئیس جمهور، معاون و مردم کشورش وسیله شود.
در این دیدار سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری همچنان از همکاری های جمهوری مردم چین در زمینه های صحت، اعمار پروژه های عام المنفعه و آموزشی برای مردم افغانستان سپاسگزاری نمود.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری افزود که صلح مبرم  ترین نیاز مردم افغانستان می باشد و امیدوارم که جمهوری چین در این زمینه حکومت و مردم افغانستان را یاری برساند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری یاد آور شد که متاسفانه افغانستان از سه دهه جنگ آسیب های فراوانی دیده است و کشور ما به میدان جنگ گروه های مسلح و نظامیان مبدل شد که این کار فرصت های آموزش و تحصیل را از جوانان ما گرفت و اکنون ما نیازمندیم تا جوانان ما در همه زمینه ها به آموزش و تحصیل بپردازند تا برای کشور شان کادر های ورزیده بار آیند و در عمران و آبادی وطن سهم بگیرند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری نبود ا منیت، کادر های مسلکی، مواد درسی و لیلیه ها را یکی از مشکلات مهم امروز محصلین پوهنتون ها و مکاتب افغانستان خوانده خاطر نشان کرد که کشور جمهوری چین در این زمینه ها نیز می تواند به مردم ما کمک کند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری، یاد آور شد که مشکل بد امنی در افغانستان از بابت حضور طالبان است که در پوشش القاب القاعده، داعش و دیگر نام ها فعالیت دارند و پیوسته در کار کشتار مردم، ویرانی و بربادی افغانستان مشغول اند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرد که این ها نه تنها دشمنان مردم ما هستند بلکه برای کشور های منطقه منجمله جمهوری چین نیز مشکل آفرین هستند زیرا آن ها تروریزم را در منطقه ترویج می کنند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری پروژه های مس و استخراج نفت در شمال را از برنامه های مهم اقتصادی افغانستان دانسته یاد آور شد  که این پروژه ها می توانند موجبات رشد اقتصادی افغانستان و اشتغال برای مردم ما را فراهم کنند ولی مدتی است که کار این پروژه ها متوقف هستند که امیدوارم جناب سفیر دلایل آن را توضیح دهند.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری همچنان گفت که اگر دلایل بد امنی موجبات تعطیل این پروژه ها شده است، دولت افغانستان برای تأمین امنیت مطمین آن قطعات خاصی را ایجاد خواهد کرد تا نگرانی متخصصین و کارآگاهان چینی که در این پروژه ها کار خواهند کرد، برطرف گردد.
در این دیدار سفیر جمهوری چین در کابل  مراتب تبریکات رئیس جمهوری چین را بمناسبت تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان  برای سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری  ابراز داشته گفت که امیدوار است این حکومت صفحه جدیدی برای مردم  افغانستان باشد و در این مرحله سطح همکاری و علایق میان کشور های مان افزایش یابد.
وی همچنان اظهار آرزومندی کرد تا کابینه جدید دولت افغانستان هر چه زودتر معرفی گردد و یاد آور شد که تروریزم دشمن مشترک کشور های مان است زیرا ما نیز از این رهگذر مشکلاتی در کشور خویش داریم.
سفیر چین  افزود که سفر رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به چین نمایانگر بهبودی مناسبات میان دو کشور است که سبب شد قرارداد ها و توافقاتی در زمنیه های مختلف میان هردو کشور به امضابرسد و هم در این سفر رئیس جمهوری چین به افغانستان وعده همکاری های همه جانبه داده است که از جمله کمک 340ملیون دالری چین که تا سال دو هزارو هفده ارایه می شود و اعطای 500 بورسیه تحصیلی برای جوانان افغانستان می باشد.
موصوف همچنان از همکاری های کشورش در زمینه  های ساختن شفاخانه ها، راه آهن، انرژی و آب، کمک در بخش زراعت افغانستان، تعلیمات اکادمیک دیگر در بخش های نظامی و ملکی  را نیز وعده داد.
سفیر جمهوری چین در کابل دلیل به تأخیر افتیدن کار پروژه مس عینک لوگر را ادامه حملات راکتی دشمنان مردم افغانستان، موجودیت آثار باستانی در ساحه اکتشافات مس عینک، مشکلات تخنیکی و نبود برخی مواد کیمیاوی لازم دانست.
موضوفه همچنان دلیل توقف کار  برای تحقق پروژه نفتی حوزه دریای آمو را مشکل پروسس نفت در افغانستان خوانده یاد آور شد که اگر این روند را در کشور ازبکستان دنبال می کردیم، برای ما  گران تمام می شد از این رو رئیس جمهوری افغانستان در سفرش به جمهوری چین قراردادی را با دو شرکت چینی به ارزش600 ملیون دالر امضا کرد تا ماشین آلات لازم را در افغانستان تعبیه کنند تا این مشکل از بنیاد حل گردد.
در این دیدار سفیر جمهوری چین یک قاب ساعت طلایی را به سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری طور تحفه داد که با تشکر پدیرفته شد.
سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری نیز متقابلاً تحفه ای  ساخته شده توسط صنعت کاران افغانستان را که از سنگ مرمر ساخته شده بود به سفیر چین اهدا کرد.
در اخیر سرپرست و معاون اول ریاست جمهوری حمایت خود و دولت جمهوری اسلامی افغانستان را از سرمایه گذاری در افغانستان ابراز داشته افزود که خدمات و تدابیر لازم  امنیتی برای سرمایه گذاران در کشور ما از سوی نیرو های امنیتی در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا