جامعه

از روز جهانی کودک تجلیل شد

کابل 11جوزا باختر

از روز جهانی کودک امروز درکابل در حالی از سوی وزارت امور اجتماعی ، شهدا و معلولین تجلیل به عمل می آید که شش ملیون کودک در کشور به خطرات مختلف روبرو میباشد.

به گزارش خبر نگار آژانس  باختر در محفلی که به یان مناسبت ترتیب یافته بود ابتدا آمنه افضلی وزیر کار و امور اجتماعی ، شهداو معلولین  صحبت کرده گفت: قرار احصائیه های موجود از چهارده ملیون طفل موجود درکشور  شش ملیون آنان تحت خطر قراردارند.

 به گفته آمنه افضلی فقر موجود در خانواده ها باعث شده تااین  اطفال در روی جاده ها به تگدی وکار شاقه بپردازند وی ازقاچاق و اختطاف، سوء استفاده و بهره کشی های غیر شرعی و انسانی  از اطفال نیز ياد آور شده افزود :در برخی مناطق ناامن دروازه های مکاتب بروی اطفال بسته است و در عملیاتهای مسلحانه بیشترین تلفات را اطفال متقبل میشوند.

وی از طرح پالیسی های آن وزارت به منظور رسیده گی به مشکلات اطفال تحت خطر یادآوری نموده گفت: با تطبیق استراتیژی های ملی محافظت اطفال، استراتیژی ملی مصوونیت اجتماعی، استراتیژی ملی اطفال کارکن روی سرک و ایجاد شبکه های محافظوی اطفال در سی  ولایت توانسته اند8ر3 ملیون طفل  آسیب پذیری راتحت  پوشش قرارداده و زمینه های آموزش سریع، خدمات صحی و حرفه یی را به آنان فراهم نمایند.

دراین محفل که مشاروین رئیس جمهور ، برخی از اعضای کابینه|، نماینده گان مردم در شورای ملی و سایر علاقمندان  اشتراک داشتند با اجرای نمایشات وسرودن اشعار و ترانه ها توسط کودکان به پایان رسید.

تجلیل از یازدهم جوزا روز جهانی کودک تجدید تعهد در برابر کودکان است که همه ساله پس  ار سال 1925 در تمام کشور های جهان از آن گرامیداشت به عمل می آید.

بعدا" درین محفل پیام محمد کریم خلیلی معاون ریاست جمهور ی ، توسط عباس نصر خوانده شد در پیام درکنار آنکه روز کودک به کودکان کشور ، تبریک و تهنیت گفته شده آمده است.

رسیده گی به دشواریها و پیچیده گی های اطفال  و نونهالان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه بخش از  مسوولیت های مدنی و انسانی همهء ماست.

اگر درین ارتباط با رویکردی آسیب  شناسانه به موضوع نگاه کنیم باید اذعان نمودکه کودکان نه در خانواده و نه در اجتماع به عنوان عضورسمی به رسمیت شناخته نشده اند. در  برنامه ریزی های ماکودکان در لایه های مختلف اجتماعی، جایگاه های نداشته و فراموش شده اند.

همچنان در پایان مطرح شده که در پاسخ به معضلات ودشواری های کودکان میتوان دو رویکرد را در پیش گرفت. اولین رويکرد اساسی باید  معطوف به تغییرات همه جانبه فرهنگ در ارتباط با کودکان باشد دستاورچنین نگرشی به تغییر نگاه جامعه درمورد  کودکان و به رسمیت شناخته شدن آنها در متن زنده گی اجتماعی منتهی خواهدشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا