سیاست

کلینتون: هنوز در مورد دفتر طالبان در قطر تصمیم گرفته نشده است

کابل باختر 22جدی

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که بیانیه های اخیر حکومت افغانستان و گروه طالبان نشان می دهد که آنها از ایجاد دفتر طالبان در قطر حمایت می کنند، اما هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا دیروز، گفت که هفته آینده، مارک گروسمن نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان، به کابل سفر می کند تا با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در مورد گفتگوهای صلح با طالبان مشورت کند.

خانم کلینتون افزود که سپس گروسمن به قطر می رود و با مقام های این کشور در این رابطه مشورت می کند. دیگر مقام های امریکایی گفته اند که گروسمن همچنان از ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار می کند.

هیلاری کلینتون در یک نشست خبری با وزیر خارجه قطر در واشنگتن گفت که «اظهارات مثبت» از جانب حامد کرزی و طالبان، نشان دهنده این است که «حمایتی از گفتگوها در مورد ایجاد دفتر سیاسی (طالبان) در قطر وجود دارد».

اما او افزود: «هیچ تصمیمی تاهنوز گرفته نشده است. ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم و آزمایش می کنیم که آیا این اقدام می تواند موفق باشد».

گزارش ها حاکی است که ایالات متحده امریکا در نظر دارد شماری از زندانیان خطرناک طالبان را از گوانتانامو به قطر انتقال دهد. اما کلینتون در این رابطه گفت: «ما هیچ تصمیمی در مورد آزادی زندانیان طالبان از گوانتانامو نگرفته ایم».

، وزیر خارجه امریکا گفت کشورش آماده است که از مصالحه زیر رهبری دولت افغانستان حمایت کند. کلینتون همچنان شرایطی را که کشورش برای مصالحه تعیین کرده است، تکرار کرد. او گفت مصالحه فقط زمانی انجام می شود که طالبان از خشونت دست بردارند، رابطه خود را با القاعده قطع کنند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.

کلینتون افزود: «من به رییس جمهور کرزی این را واضح ساخته ام که ما (در مصالحه با طالبان) با او و زیر رهبری او، کار می کنیم».

شیخ حمد بن جاثم آل ثانی، وزیر خارجه و نخست وزیر قطر وقتی که در مورد ایجاد دفتری برای طالبان صحبت می کرد، گفت: «قطر تلاش می کند که پیام آور یا سفیر صلحجو باشد، و ما با تمام ظرفیت های خود، تلاش می کنیم که این کار را انجام دهیم».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا