اخبارامنیتفرهنگ

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران از کاهش زنان خبرنگار در رسانه ها نگرانی کرد

کابل/ 18حوت/ باختر

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در آستانۀ روز جهانی زن از کاهش 18 درصدی زنان رسانه‌یی در شش ماه اخیر در افغانستان نگرانی کرد.

آماری را که کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان از تعداد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی زن در رسانه های افغانستان به تازگی جمع آوری کرده است، نشان می دهد که در شش ماه گذشته حضور زنان خبرنگار و کارمند رسانه، ۱۸ درصد در رسانه ها کاهش یافته است، آمار نگران کننده‌یی که حاکی از وخیم شدن وضعیت کار خبرنگاری در افغانستان است.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران به صورت متداول آمار رسانه ها، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را برای به روزسازی بانک اطلاعات کمیته از 34 ولایت افغانستان جمع آوری کرده که این بار، بیش از ۹۰ درصد رسانه های فعال در کشور درین روند اشتراک کردند.

مطابق یافته های این سروی، بیش از 300 زن خبرنگار و کارمند رسانه، در اثر عواملی چون، تهدیدهای امنیتی به خصوص قتل های هدفمند اخیر، مشکلات مالی رسانه بر اثر شیوع ویروس کرونا و دریافت معاش کم وظایف شان را ترک گفته اند و یا از دست داده اند.

ارقام شش ماه اول سال 1399 نشان می داد که در سراسر کشور، 1678 زن در بخش های مختلف رسانه ها کار می کردند. اما این رقم حالا به ۱۳۷۷ تن رسیده است که ۱۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

از میان ۱۳۷۷ زن که حالا در رسانه ها مصروف فعالیت اند، ۳۲۱ تن آنان خبرنگار اند و متباقی در بخش های مختلف رسانه یی مانند بخش تولید رسانه ها و بخش اداری مصروف کار اند. بر اساس یافته ها، بیشترین کارمندان رسانه‌یی زن در کابل، پس از آن در هرات و در رده سوم، در بلخ استند. لوگر تنها ولایتی است که صرف یک زن در آن فعالیت رسانه یی انجام می دهد.

در ۹ ولایت که شامل غور، نیمروز، سرپل، لغمان، پروان، کاپیسا، ارزگان، وردک و لوگر است، هیچ خبرنگار زن فعالیت ندارد و در این ولایت ها صرف کارمندان رسانه‌یی زن در بخش های مختلف مصروف کار اند. در ۵ ولایت افغانستان که شامل ولایت های نورستان، کنر، پکتیا، پکتیکا و زابل است، هیچ بانویی در رسانه ها حضور ندارد. به اساس یافته های این سروی، در شش ماه اخیر، 2 خبرنگار زن که پیش از این در ولایت های زابل و پکتیا فعالیت داشتند، اکنون به دلایل امنیتی وظایف خویش را ترک کرده اند.

لازم به یادآوری است که در سال روان هجری خورشیدی، ۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی زن در حمله های مستقیم، هدف قرارگرفتند و کشته شده اند و این کار تاثیر منفی روی کار خبرنگاری برای زنان در سراسر افغانستان گذاشته است.

افغانستان امسال در وضعیتی از روز جهانی زنان گرام یداشت می کند که تهدیدهای امنیتی برای خبرنگاران به خصوص زنان خبرنگار شدت یافته است و این کار باعث شده است که حضور زنان در رسانه ها کاهش یابد.

کمیتۀ مصونیت از وضعیت موجود به شدت نگران است، چون حضور پررنگ زنان در رسانه های افغانستان از جمله نیازمندی جدی رسانه های آزاد و فضای آزاد اطلاع رسانی است.

نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا