اخبارجامعه

کمیسیون حقوق بشر، در روز ۸ مارچ خواستار تامین آتش بس در افغانستان شد

کابل/ ۱۸حوت/ باختر

کمیسیون حقوق بشر می گوید: زنان افغان در دو دهۀ اخیر با تلاش‌های پیگیر و دوامدار با قربانی‌های فراوان در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهایی چشم‌گیر داشته‌اند

به گزارش آژانس باختر؛ کمیسیون حقوق بشردر یک اعلامیه که امروز نشر کرده است، گفته است که زنان افغانستان در نزدیک به دو دهۀ اخیر با تلاش‌های پیگیر و دوامدار و قربانی‌های فراوان در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهایی چشم‌گیر داشته‌اند؛ اما هنوز با چالش‌ها و مشکلاتی جدی مواجه‌‌اند.

این کمیسیون گفته است: یکی از گروه‌های اصلی قربانی‌ مخاصمات مسلحانه در افغانستان، زنان‌اند و ادامۀ جنگ، منجر به نقض حقوق بشری شهروندان‌ به‌ویژه ‌زنان شده‌ است.

این کمیسیون در عین حال افزوده است که در جریان مذاکرات صلح، زنان باید در تمام مراحل اعم از تصمیم گیری و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامۀ صلح حضور داشته باشند و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

طبق اعلامیۀ این کمیسیون، تأمین عدالت، پاسخ‌گویی در برابر قربانیان و رسیدگی به نیازها و حقوق آن‌ها، به‌ویژه زنان، باید محور اصلی روند صلح باشد و نباید در نتیجۀ مذاکرات صلح، درخواست قربانیان برای عدالت زیر پا شود.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که در روند صلح باید التیام‌بخشیدنِ درد و رنج قربانیان و در نظرگرفتن حقوق قربانیان جنگ و خاتمه‌دادن به فرهنگ معافیت در زمینه جرایم جنگی و جرایم ضد‌بشری به گونۀ جدی در نظرگرفته شود.

این کمیسیون تاکید کرده است که ارزش‌های حقوق بشر‌ی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، اصلِ انتخابات آزاد و عادلانه به‌منظور شرکت شهروندان، به‌ویژه زنان‌، برای تعیین سرنوشت خویش و کشور، ‌اصول غیر‌قابل اغماض و ‌معامله‌اند و باید طرف‌ها آن‌ها را به‌عنوان خطوط اساسی مصالحه در جریان مذاکرات صلح‌ ‌در نظر گیرند.

کمیسیون حقوق بشر از طرف های درگیر خواسته است که بر آتش‌بس فوری توافق کنند.

به گفتۀ این کمیسیون، ‌برقراری آتش‌بس زمینه‌ساز تفاهم، تبادل نظر و اعتماد بیشتر می‌شود و شرایط را برای بهره‌مندی بهتر و بدون ترس از آزادی بیان، آزادی گشت‌و‌ گذار، آزادی اجتماعات و مشارکت تمام گروه‌های جامعه به شمول زنان، گروه‌های سیاسی و طرف‌های منازعه‌ در سراسر کشور فراهم می‌کند.

کمیسیون در اخیر گفته است: سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی باید بر حفظ و گسترش امکان دسترسی مردم افغانستان به حقوق بشری‌شان تأکید ‌و از حقوق اساسی مردم افغانستان از جمله حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق افراد دارای معلولیت، حقوق اقلیت­ها و حقوق قربانیان جنگ دفاع و حمایت کنند. نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا