امنیت

کمیسیون حقوق بشر قتل دو کارمنداش را در ننگرهار یک عمل وحشیانه خواند // سازمان ملل متحد : قتل افراد ملکی میتواند جنایات جنگی باشد

کابل باختر/ 5/ عقرب
رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان قتل دو کارمند آن اداره را در ولایت ننگرهار یک عمل وحشیانه خواند.
به گزارش آژانس باختر ، روزگذشته انفجاریک ماین کنار جاده درشهر جلال آباد جان دو کارمند محلی کمیسیون حقوق بشر را گرفت و شش کارمند دیگر آنان را زخمی ساخت .
وضعیت صحی سه تن از مجروحین نگران کننده است .
ماین زمانی انفجارکرد که موتر حامل مامورین محلی کمیسیون حقوق بشر ساحه را عبور میکرد. سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن تقبیح نمودن قتل کارمندان آن اداره درشهر جلال آباد آن را یک عمل وحشیانه خواند.
او تاکید کرد که طرفین درگیر درجنگ باید اصول و مقررات بین المللی جنگ از جمله از قتل فعالان حقوق بشر و مردمان ملکی دوری نمایند.
او می گوید: کارمندان کمیسیون حقوق بشر برای بهبود وضعیت حقوق بشر درکشور آنهم با بیطرفی کامل کار میکنند که باید این نکته را مدنظر داشت.
مسوولان امنیتی ولایت ننگرهار طالبان را که عامل بسا از فعالیت های تروریستی درکشور اند مسبب حادثه روز گذشته میداند.
باید گفت که طالبان درگذشته نیز کارمندان موسسات امداد رسانی موسسات عمرانی صلیب سرخ نهاد های دیگر را که کار بیطرفانه می نمایند هدف قرار داده اند.
طالبان در سالروان سیزده کارمند انکشاف دهات را درولسوالی زرای بلخ بدون هیچ دلیلی به گلوله بستند  و چندماه بعد سیزده مسافر را درهمین ولسوالی تیر باران کردند. طالبان سال پار کارمندان موسسه حمایت از اطفال را بدون هیچ دلیلی در ولایت ارزگان کشتند و چندی قبل تورپیکی الفت کارمند یونیما را درشهر کندهار ترور نمودند. دو سال قبل آنها عامل یک حادثه تروریستی دربرابر دفتر نماینده گی صلیب سرخ درشهر جلال آباد معرفی شدند و به تازگی دو شبکه تلویزیونی را درکابل تهدید به حمله کردند و آن را اهداف نظامی معرفی کردند.
آنچه گفته شد نمونه یی از جنایات طالبان در برابر افراد ملکی ، موسسات امداد رسانی  مدافعان حقوق بشر و رسانه ها است .
درهمین حال نیکولاس هاسیم نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان کمیسیون حقوق بشر افغانستان را مرجع مطمین برای آن افغانانی دانست که حقوق شان نقض شده و قربانی تشدد و خشونت اند.
وی از حکومت افغانستان خواست که درمورد انفجار دیروز تحقیق نماید و عاملان آن را به عدالت بکشاند .
یونیما تاکید دارد که حکومت افغانستان باید امنیت فعالان حقوق بشر گروه های مدافع  حقوق زنان فعالان جامعه مدنی را بگیرند.
یونیما همچنان گفته است استفاده از مواد انفجاری و قتل مردم های ملکی تخطی از قوانین بین المللی بوده و میتواندیک جنایت جنگی باشد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا