انتخابات

کمیسیون شکایات انتخاباتی٬ درباره 300 هزار آرای جنجالی فیصله اش را اعلام کرد.

کابل/ 16 دلو / باختر
زهره بیان شینواری رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز دریک نشست خبری درباره 300 هزار رای جنجالی فیصله این نهاد را ارائه کرد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر ٬ رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی دراین نشست خبری گفت : بربنیاد این فیصله ، آرای 1439محل رای دهی  مربوط به  سه صد هزار رای جنجالی  به طور نمونه یی به تفتیش ویژه می رود و آرای 298 محل دیگر به تفتیش مجدد راجع شده است .
این 300 هزار رای جنجالی شامل  102 هزار رای  استفاده شده خارج ازوقت درروزانتخابات ، 137000 رای مشکوک ، آرای بیش از 2400 محلی که اطلاعات بایومتریک ندارد و شماری ازمحل هایی که تفاوت آرا دارد، می شود.
اما رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تصریح کردکه ده درصد از محلات رای دهی مربوط به 137000 رای مشکوک که شامل 309 محل  است٬ به تفتیش ویژه راجع می شود .
به گفته وی درصورتی که 65 درصد از این محلات رای دهی درنتیجه تفتیش ویژه معیارهای شامل  (داشتن بایومتریک ، ژورنال و ریزلت شیت روز انتخابات) راداشته باشد٬ به تمام 137هزار 630 را ی مشکوک اعتبار داده می شود اما درصورتی که 35 درصد آرای محلات تفتیش  شده٬ این معیار را تکمیل نکند، تمام این رقم ذکر شده آرای مشکوک به تفتیش ویژه راجع خواهد شد .
شینواری همچنان درباره   102 هزار رای خارج از وقت نیزگفت: این رقم اگر همین سه معیار را داشته باشد٬ به تمام این آرا اعتبارداده خواهد شد. اما درصورتی که 35 درصد  از محلات تفیتش شده با این سه معیار هم خوانی نداشته باشد٬ تمام آرا باطل اعلام  خواهد شد .
شینواری  همچنان درباره آرای بدون بایومتریک نیز گفت که از دو هزار و ۴۲۳ محل جنجالی  ۲۹۸ محل آن به بازشماری مجدد می‌رود. در صورتی که این محلات بتواند معیارهای لازم را تکمیل کند، معتبر است و در غیر آن باطل اعلام می‌شود.
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فیصله‌اش  را به  کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده است٬ تا  فیصله‌های این نهاد را تطبیق ‌کند .
درهمین حال محمد قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ابراز امید کرد که کمیسیون انتخابات بتواند پس از یک هفته، نتایج انتخابات را اعلام کند.
این درحالیست که راس ویلسون؛ شارژدافیر سفارت ایالات متحده اریکا در کابل خواستار وضاحت در تصمیم های  کمیسیون شکایات انتخاباتی٬ به مردم شده است.
وی اخیرا در صفحه توییترش نگاشته است که تکمیل کار کمیسیون شکایات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضروری است.
انتخابات ریاست‌جمهوری چهار ماه پیش ، ششم میزان ، برگزار شد و تاکنون نتیجۀ نهایی آن اعلام نشده‌است . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا