انتخابات

کمیسیون شکایات انتخاباتی : کاربررسی ده ولایت تکمیل شده است

کابل17 جدی / باختر
مسوولان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می گویندکه تا کنون در ده ولایت کاربررسی  مبنی برشکایت های درج شده ،تکمیل شده است .
به گزارش آژانس باختر : محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از روند بررسی شکایت‌های انتخاباتی اطمینان می‌دهد که به تمام شکایت‌ها در زمان تعیین‌شده‌ ، رسیدگی خواهد شد.
اوگفت تا کنون بررسی ها درده ولایت تکمیل شده است ودرباقی ولایت ها نیز بررسی ها به شدت ادامه دارد .
به گفته فیاض این نهاد تلاش دارد که به اساس تقویم انتخابات درزمان تعیین شده فیصله های خود  را  ابلاغ کند اما یک مشکل جدی که کمیسیون شکایات انتخاباتی با ان مواجه است عدم دسترسی به مرکز اطلاعات  کمیسیون مستقل انتخابات است
فیاض تاکیدکرد در صورتی که دفترهای ولایتی این کمیسیون به شکایت‌های ناشی از آرای اختلافی  به اساس دسترسی به مرکزاطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات ، رسید‌گی نکنند، ناگزیربه این شکایت‌ها از سوی دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیدگی شود و برای این کار زمان بیش‌تر نیاز خواهد شد، زیرا رسیدگی به شکایت های گتگوری اول نیاز به دسترسی به مرکزاطلاعات کمیسیون انتخابات است که بیشترین شکایت های جدی به صورت مستند درج شده است .
بربنیاد گزارش کمیسیون شکایات انتخاباتی ،ارقام موجود نزد این نهاد  ، بالاترین  میزان  شکایت های ثبت شده تفاوت فورمه های آرای بایومتریک با فورمه های  نتایج ورقی است .
اما حبیب رحمان ننگ رییس دارالانشای  کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه ها گفته است که برای هر دفتر ولایتی کمیسیون شکایات یک حساب کاربری جداگانه داده نمی‌شود، بلکه طبق تفاهم‌نامه احزاب سیاسی، شرکت درملوگ و کمیسیون مستقل انتخابات برای هر نامزد یک یوزر جداگانه و دو یوزر دیگر به پیشنهاد کمیسیون شکایات انتخاباتی در اختیار آنان قرار داده شده است.
درهمین حال نهاد ها ی ناظر بر انتخابات می‌گویند که با توجه به حجم گسترده‌ شکایت‌ها، اگر کمیسیون شکایات به شکل درست و مطابق به قانون به شکایت‌ها به خصوص  شکایت‌هایی که در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی وجود دارد، رسیده گی کند، احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشانده شود.
اما زهره‌بیان شینواری، رییس کمیسیون رسید گی به شکایت‌های انتخاباتی، دوروز قبل دریک نشست خبری گفت  که برخی از شکایت‌های ثبت‌شده در مورد ۳۰۰ هزار رأی، بی‌اساس است و بعضی از شکایت‌ها تأثیرگذار است، اما تأکید کرد که پیش از وقت است تا در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی حرفی زده شود، زیرا پس از بررسی شکایات سرنوشت آرای جنجالی مشخص خواهد شد. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا