اخبارجامعه

گذرگاه چمن میان افغانستان وپاکستان بازگشایی شد

قندهار/11 عقرب/ باختر

گذرگاه چمن میان افغانستان وپاکستان امروز به روی کاروان های تجاری ومسافران بازگشایی شد.

خبرنگارمحلی آژانس باخترازقندهارگزارش داد که این گذرگاه ازبامداد امروز باز شد.

گذرگاه های افغانستان با پاکستان به ویژه چمن وتورخم دردست کم دوماه پسین که حکومت جدید درافغانستان روی کارآمده است، بیشتربسته بوده است. این امرباعث شده تا هزاران تن فراورده های زراعتی ازجمله سبزی ومیوه افغانستان درانتظارصادر به پاکستان بگندد ونیزبیشتر دهقانان مجبورشوند فراورده های شان را به دلیل نبود امکان صادرات به بهای ناچیز دربازارهای داخلی به فروش برسانند.

ازسویی هم بسته بودن گذرگاه های افغانستان با پاکستان دردوماه پسین، باعث شده، ده ها هزارافغان که بیشتر شان بیماران اند به امید رفتن به شفاخانه های پاکستان، حتی روی جاده ها شب و روز سپری کنند.

یک مسوول کمیساری چمن به آژانس باخترگفت که این گذرگاه درپی تلاش های امارت اسلامی وموافقه جانب پاکستانی به روی مسافران وکاروان های تجاری بازگشایی شد.

اوگفت که ازاین پس مسافران وکاروان های تجاری اجازه دارند ازهشت بامداد تا چهارعصرازاین گذرگاه رفت وآمد کنند.

برخی کارشناسان اموراقتصادی می گویند که پاکستان آگاهانه درست زمانی به بازگشایی گذرگاه هایش با افغانستان اقدام کرد که موسم جمع آوری میوه و سبزی درافغانستان به سررسیده است و بیشتر این فراورده ها یا در نزدیکی گذرگاه ها به امید انتقال به پاکستان گندیده است ویا هم دهقانان ازروی مجبوری و نبود امکان صادرات، آن را به بهای ناچیز در بازارهای داخلی به فروش رسانده اند.

درحال حاضرگذرگاه تورخم نیز به روی رفت وآمد مسافران وکاروان های تجاری بازاست اما روشن نیست که دوباره بسته خواهد شد یا خیر.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا