اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

گسترش روابط تجاری میان کشور های منطقه ،مقدمه یی برای شکل گیری یک اقتصاد پویا

تبصره
کابل ۱۱ جوزا، باختر
گسترش روابط تجاری میان افغانستان وکشور های منطقه می تواند مقدمه یی برای شکل گیری یک اقتصاد پویا میان این کشور ها باشد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ افغانستان و ایران به هدف حل چالش‌های حقوقی و تجاری اتاق مشترک تجارت را ایجاد می‌کنند، به گفته یی مسئولین اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، اتاق مشترک تجارت میان افغانستان و ایران در آینده نزدیک به گونه یی رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، با ایجاد این اتاق، مشکلات تجار دو کشور برطرف خواهد شد وحجم تجارت میان دوکشور را بالا خواهد برد.
قبل از این، میان افغانستان و تاجکستان و به همین ترتیب میان افغانستان وپاکستان اتاق مشترک تجاری ایجاد شده است و تلاش ها برای ایجاد اتاق مشابه با چین نیزادامه دارد.
ترکیه نیز به عنوان یک کشور اثر گزار اقتصادی در منطقه علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان است واین علاقمندی در ملاقاتی که سفیرترکیه اخیراْ با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی داشت بیان شده است.
از طرف دیگر،منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل گفته است که حجم صادرات افغانستان به پاکستان در ماه های اخیر بیشتر شده است او در کنار آنکه از ازدیاد حجم صادرات افغانستان به پاکستان می گوید، خواستار سرعت بخشیدن کار پروژه تاپی است که در جریان چندین سال پیشرفتی اندکی داشته است و بیشتر پاکستان ملامت شده است که در تحقق این پروژه اخلال گری داشته است، مگر حالا پاکستان از تامین امنیت در افغانستان میگوید و تاکید دارد که برای آغاز کار این پروژه یک فرصت مساعد شده است.
مگر حالا در افغانستان کدام موانع سیاسی خاص فرا راه پروژه تاپی وجود ندارد، بل فرصت برای آغاز کار پروژه مساعد است.
جنوب آسیا وآسیای میانه بیشرین جمعیت انسانی را در جهان دارند، در کنار آن که این کشور ها شاهد رشد اقتصادی خوبی اند مگر فقر وبیکاری که می تواند عامل مشکلات متعددی باشد دامنگیر اکثر کشورهای این حوزه است، مشکل در این است که کشور های شامل این حوزه سال ها در بی باوری، بی اعتمادی وحتی دشمنی با هم بسر برده اند، وهنوز هم این وضعیت ناهنجار تا اندازۀ حکمفرما است، با وجود این همه، اندیشه همکاری و همگرایی برای همکاری های منطقه یی وجود دارد وگفته های سفر پاکستان در کابل نشانه برای تعمیق این همکاری ها است.
در گذشته ها عدم امنیت در افغانستان، بهانه یی برای کاهش همکاری اقتصادی وتجاری میان کشور های منطقه عنوان میشد که حالا این بهانه دیگر وجود ندارد واین حس و باور درمیان همسایگان افغانستان به وجود آمده است که منافع شان از طریق تعامل با افغانستان به گونه بهتر برآورده شده می تواند نه از طریق به حاشیه راندن این کشور.
این نشان می دهد که کشور های منطقه، افغانستان را نقطه وصل میان شان دانسته اند، تعامل این کشور ها با افغانستان در بخش های گونه گون در خور اهمیت است مگر آنچه برای افغانان مطرح بحث است تعادل وهمکاری واقعی در میان کشور های منطقه است، درگذشته شماری از همسایه ها، محصور بودن افغانستان به خشکه و مسئله ترانزیت را حربه یی در برابر افغانستان به کار بردند ودر برابر تاجر وسرمایه داران افغان موانع ایجاد کردند.
این کشور ها باید به وضعیت جدید در افغانستان ومنطقه تن دهند وبپذیرند که وقت امتیاز گیری های یک جانبه سپری شده است، همکاری های تجاری باید متقابل، متعادل وبه اساس سود دو جانبه باشد اگر ما از ازدیاد صادرات افغانستان به کشور های همسایه بگویم، افغانستان تنها صادر کننده میوه و اقلام دیگر زراعتی است که آنهم از خود فصل وزمانی خاصی دارد در حالی که صادرات کشور های همسایه به افغانستان دوامدار است در کنار آن، این کشورها از مسیر ترانزیتی افغانستان خوب استفاده میکنند مگر برای تجار افغان سهولتی چندان ایجاد نکرده اند.
خواست مردم ما این است که کشور های همسایه در تجارت وبارزگانی اصل تعادل را مراعات کنند وتجارت را سیاسی نکنند، باید در چوکات اتاق های تجارت برای ایجاد تسیهلات برای رانندگان تیلری های افغانی، استفاده بهتر برای تجار افغانی از بنادر کشور های همسایه ایجاد شود در کل باید مسئولین بخش تجارت در افغانستان بر مسایل و همان سهولت هایی برای تجار ووارد کنندگان افغانی در کشور های همجوار تاکید کنند که افغانستان برای کشور های همسایه ایجاد کرده است، تا در وجود همکاری های متقابل، منطقه شاهد رشد یک اقتصاد پویا باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا