اخبارصحت

گشایش نخستین کلینیک تشخیص ودرمان بیماری چربی خون درهرات

هرات/ 25 دلو/ باختر

نخستین کلینیک تشخیص ودرمان بیماری های چربی خون درهرات گشایش یافت.

این کلینیک تنها ایستگاه برای رسیدگی به بیماران چربی خون ونیزنخستین مرکز برای آمارگیری رسمی ازمیزان مبتلایان به این بیماری درافغانستان است.

کلینیک چربی خون درهرات درداخل تاسیسات شفاخانه مرکزی این ولایت ساخته شده است.

این مرکز، مجهزبا دستگاه ها ووسایل امروزطبی برای تشخیص ودرمان بیماری چربی خون است.

محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه مرکزی هرات به آژانس باخترگفت که بیماری چربی خون خطرناک وزمینه ساز چندین بیماری دیگر در انسان است و باید به آن توجه بیشتر در افغانستان صورت گیرد.

اوگفت که این مرکزمی تواند درکنار تشخیص ودرمان، به مردم درباره تغییر رژیم غذایی شان برای جلوگیری ازمصاب شدن به چربی خون آگاهی دهی کند و نیز ایستگاه مناسبی برای به دست آوری آماردقیق ازمیزان چربی خون در سطح افغانستان باشد.

گل بی بی خانم چهل وپنج ساله مصاب به چربی خون است. او که درشفاخانه مرکزی هرات زیر درمان قراردارد ازشهروندان افغانستان خواست تا رژیم غذایی سالم را برای خود تنظیم کنند تا ازمصاب شدن به بیماری ها بدوربمانند.

استفاده بی رویه ازروغن درافغانستان،  چربی خون را به یک بیماری رایج تبدیل کرده است.

هرچند به دلیل نبود یک مرکز ویژه رسیدگی به بیماری چربی خون، آماردقیقی ازاین بیماری درافغانستان ثبت نیست اما به باور کارشناسان امورصحی، افغانستان یکی از محدود کشورهایی است که افراد مصاب به چربی خون در آن بی شمار است.

این کارشناسان می گویند که چربی خون در نهایت منجر به بیماری های قلبی، چربی جگرودیابت می شود.

روی آوردن به رژیم غذایی سالم به ویژه کنارگذاشتن غذا های چرب ورو آوردن به سبزی جات و نیز ورزش ازراه های کاهش چربی خون در بدن خوانده می شود.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا