اخباراقتصاد

گفتمان علمی درمورد افتتاح بند کمال خان در پروان برگزارشد

چاریکار/ ۴حمل /باختر

گفتمان علمی به پیشواز افتتاح بند کمال خان در پروان امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر،این گفتمان علمی ـ تحقیقی که تحت عنوان مطالعه آب ومدیریت آب های افغانستان به پیشواز افتتاح بندکمال خان برگزارشده بود، در آن والی ، رییس شورای ولایتی ،استادان پوهنتون، روسای اداره های دولتی اعم از ملکی ونظامی و  ده ها تن از دانشجویان پروان اشتراک کرده بودند .

در نخست پوهاند محمد همایون رسولی رییس پوهنتون پروان پیرامون ماهیت انکشافی واجتماعی بندکمال خان معلومات دادو گفت، بندکمال که به هزینه بیشتر از دوصد میلیون دالرامریکایی در مدت 10 سال به پایه اکمال رسیده است ظرفیت 52 میلیون متر مکعب ذخیره آب و 9 میگاوات برق ونیز زمینه اشتغال  برای صد هاتن از هموطنان مساعد می کند.

  فضل الدین عیار والی پروان افتتاح بند کمال خان را برهمگان تبریک گفت واز تلاش های رییس جمهوری در راستای مدیریت آب ها با اعمار بندهای آبگیر به خصوص بندکمال خان و برگزاری سمینار علمی – تحقیقی به پیشواز آن ریاست پوهنتون پروان تشکر کردو آنرا یک اقدام به موقع برای معرفی اهمیت اقتصادی واجتماعی این پروژه ملی دانست .

والی پروان نقش پوهنتون ها را به عنوان یک نهاد معتبر علمی در عرصه های مختلف به خصوص زراعت و معادن نهایت مهم وموثر خواندو از رهبری و استادان پوهنتون خواست بر علاوه پیشبرد امور تحصیلی در همه موارد سهم بگیرند.

وی روی مذاکرات صلح نیز تماس گرفت و بر حفظ دست آورد های پسین مردم و نظام جمهوریت تاکید کرد.  

امین الله شکوری رییس شورای ولایتی پروان احداث بندکمال خان را برای مردم افغانستان تبریک گفت و از تلاش های رهبری حکومت و نیروهای امنیتی ودفاعی کشور در این راستا ابراز قدردانی کرد.

درعین حال جنرال جمیع الله نورستانی دلیل تاخیر تکمیلی بندکمال خان ، بند سلما و مهار دریای کنر را مداخلات کشور های همسایه  دانست و از تلاش های مسوولانه وموثر رهبری حکومت در راس محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان ابراز قدردانی کرد .

 پوهندوی سید مبین هاشمی معاون امور علمی پوهنتون پروان به خاطر استقلال و مدیریت آب ها از رییس جمهوری کشور ابراز قدردانی کرد و   پیرامون اهمیت آب در زندگی بشر، مشکلات و چالش های فراراه مدیریت آب ها صحبت کرد.

وی آب را منبع حیات ورزق وروزی انسانان دانست و   آن را از عناصر مهم شکل گیری موجودات زنده در روی زمین خواند .

وی استفادۀ نادرست، حفر چاه های عمیق و عدم مدیریت آب ها را از مشکلات کلان دانست بر ذخیره آب برای استفاده نسل های بعدی تاکید کرد.

انجینر محمد رفیع بهمن رییس حوزۀ فرعی دریای غوربند ـ چاریکار پیام رهبری اداره تنظیم آب کشور را به خوانش گرفت و گفت، بندکمال خان یکی از بزرگترین دست آورد های حکومت افغانستان در یک دهه اخیر است که با افتتاح آن آب 174 هزار هکتار زمین فراهم می شود وبرای حدود 696 هزار نفر به گونۀ مستقیم زمینۀ کار مساعد می شود.

در این گفتمان علمی – تحقیقی، استادان و محصلان پوهنتون پروان مقالات علمی تحقیقی شان را که پیرامون اهمیت آب از دیدگاه اسلام، اهمیت اقتصادی آب، اهمیت جیوپلوتیکی، تغییر اقلیم وتاثیر آن بر منابع آبی واهمیت اقتصادی واجتماعی  بند کمال خان برای افغانستان ارائه کردند.خالقیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا