اخباراقتصاد

گیاه های طبیعی هرات ؛ پردرآمد ترین نباتات افغانستان

هرات، 31 ثور،باختر
گیاه های خود رو و طبیعی هرات، ارزش زیادی در بازارهای جهانی دارد.
کشورهای بزرگ جهان ازجمله هند و چین وشماری از کشورهای اروپایی و امریکایی، ازگیاه های طبیعی برای تولید دارو ونیز به عنوان خوردنی مفید برای بدن و رفع بیماری ها، کارمی گیرند.
به اساس آمارهای ارائه شده، دست کم سی نوع نبات طبیعی و خود رو در هرات وجود دارد.
مشهورترین این نباتات هنگ یا آنغوزه، زیره، شیرخشک و کندل، است.
ازاین میان، هنگ بیشترین کاربرد را درطبابت امروز جهان دارد، طوری که سالانه هنگ تولیدی هرات به هندوستان صادرمی شود و ازاین درک به بودجۀ حکومت ونیز دهقانان پول سرشاری سرآزیر می شود.
آنغوزه یا هنگ که پیش از این یک گیاه وحشی بود و بیش‌تر در دشت‌ها و دامنه‌های کوه‌ها می‌رویید اکنون وارد سرزمین‌های زراعتی و بازار تجارت جهانی شده است تا با معادن طلا و طلای سرخ” زعفران” رقابت کند.
درحال حاضر، دردست کم پنج ولسوالی هرات، درساحۀ ده ها هزارهکتار، گیاه های خود رو وطبیعی وجود دارد.
توجۀ ی جهانیان به گیاه های طبیعی به ویژه هنگ، باعث شده است که حکومت افغانستان و دهقانان نیز به آن ارج بگذارند و درتلاش کشت این گیاه ها باشند.
سال پار، درکنار موجودیت ده ها هزارهکتارکشتزارخود روی گیاه های طبیعی، درساحۀ چهارصد هزارهکتار، گیاه هنگ کشت شد.
نثاراحمد امینی آمرمنابع طبیعی ریاست زراعت هرات به آژانس باخترگفت که تلاش دارند درجریان سالهای پیش رو، هزاران هکتارزمین دیگررا درهرات، هنگ بکارند.
مسوولان محلی درهرات می گویند که با افزایش میزان تولید گیاه های طبیعی به ویژه هنگ، می کوشند درکنار هند، صادرات را به کشورهای دیگر جهان نیز گسترش دهند.
ولایت های زیادی درافغانستان است که گیاه های طبیعی درآن وجود دارد.
افغانستان سالانه ازدرک صادرات این گیاهان، تا پنجاه ملیون دالرعاید داشته است.
گیاه های طبیعی افغانستان به ویژه هنگ یا آنغوزه ، که به طلای رنگین مشهور است، می تواند با افزایش تولید، ازپردرآمد ترین اقلام فراورده ی کشوربه حساب آید.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا