سیاست

کمیته قوانین، مقرره مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی را تأیید کرد

کابل 4 دلو باختر
جلسه کمیته قوانین، امروز به ریاست قانونپوه سرور دانش معاون ریاست جمهوری برگزار شده و در آن طرح مقرره مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی و طرح اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو مورد بحث قرار گرفت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر داد،از اهداف اساسی طرح مقرره مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی، تنظیم امور مربوط به تأسیس مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی، آموزش کادرهای علمی، مسلکی و تخصصی، ارتقای کمی و کیفی تحصیلات عالی از طریق رقابت آزاد میان مؤسسات دولتی و خصوصی، خودکفایی علمی، مسلکی و تخصصی به منظور  رشد و توسعه دوامدار سطح تحصیلات عالی می باشد.
در طرح متذکره، تفکیک مکلفیت های مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی غیرانتفاعی، روند ایجاد مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی مطابق با معیار های پیش بینی شده، تطبیق احکام قانون تحصیلات عالی ملکی مبنی بر ایجاد شورای علمی، پذیرش استادان و ترفیع آنان و فراهم شدن زمینه ارتقای ظرفیت استادان به عنوان ضروریات تهیه طرح این مقرره عنوان شد.
رییس کمیته قوانین اظهار داشت: باوجود که مشکلات بسیاری که در زمینه فعالیت مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی موجود است، تهیه و تطبیق این طرح می تواند بخش از مشکلات موجود را مرفوع سازد.
سپس اعضای کمیته قوانین به تفصیل محتویات طرح مقرره مؤسسات تحصیلات عالی را به لحاظ شکل و محتوا مورد بحث و دقت قرار دادند. اعضای کمیته دیدگاه های خویش را در موارد مختلف چون طرز تأسیس مؤسسه، شرایط تأسیس، معیار های مؤسسه، مؤسسه غیر انتفاعی و موضوعات دیگر مندرج طرح بیان داشتند.
کمیته قوانین ضمن آنکه طرح متذکره را در کلیت مورد تایید قرار داد، و به وزارت عدلیه و وزارت تحصیلات عالی وظیفه سپرد تا نظریات و دیدگاه های مطرح شده در جلسه را شامل طرح این مقرره نماید.
کمیته فیصله کرد: ایجاد هیأت امنا برای مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی، دریافت اجرت در برابر خدمات که از سوی وزارت تحصیلات عالی برای آن مؤسسات ارائه می گردد، رعایت معیار های حقوقی در زمینه فعالیت مؤسسات غیر انتفاعی، تعیین شرایط برای فعالیت مؤسسات تحصیلات عالی خارجی، از جمله مواردی است که وزارت عدلیه و تحصیلات عالی مکلف شدند تا آن را شامل طرح این مقرره نمایند.
در این جلسه کمیته قوانین، طرح اسناسنامه کمیسیون ملی یونسکو نیز به بحث گرفته شد که توسط وزارت معارف تهیه و ترتیب شده است. اعضای کمیته قوانین نظریات خویش را در خصوص طرح اساسنامه مطرح کرده و کمیته با توجه به کاستی ها و مشکلات موجود در طرح، فیصله کرد که این طرح، بار دیگر از سوی وزارت عدلیه مورد بازنگری قرار گیرد.
معاون رییس جمهور و رییس کمیته قوانین در خصوص نگرانی وزیر معارف مبنی برجایگاه خالی نماینده افغانستان در سازمان علمی و فرهنگی یونسکو نیز هدایت داد تا این مسئله از سوی وزارت معارف در هماهنگی با وزارت امور خارجه مورد پی گیری قرار گرفته و تصمیم لازم در زمینه اتخاذ گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا