فرهنگ

جشنوارۀ فلم مهرگان پایان یافت

کابل باختر29 جدی
نخستین جشنوارۀ فلم مهرگان با توزیع جوایز برای هنرمندان برنده ، پایان یافت .
به گزارش آژانس باختر: جشنوارۀ فلم مهرگان به هدف ایجاد بستری برای رشد و توسعه سینمای کشور و حمایت از تولیدهای سینمایی داخلی ازطرف اکادمی هنر و علوم سینمایی و بنیاد مهرگان عمران با همکاری تلویزیون یک، پوهنتون کابل، افغان فلم، موسسه مستندسازان افغانستان، مرکز فرهنگی فرانسه در افغانستان، روزنامه جامعه باز، موسسه آمو میدیا در لندن، چندی قبل در تالارمرکز فرهنگی فرانسه در کابل برگزارگردیده بود .
این جشنواره با شرکت ۱۴۷ فلم و راهیابی ۱۱۰ فلم به کمیته گزینش درهمان آغاز راه به‌عنوان دومین جشنوارۀ بزرگ فلم در افغانستان قد برافراشت.
از میان این فلم ها  ۲۵ فلم برای بخش مسابقه، ۱۹ فلم برای خارج از مسابقه و ۱۱ فلم برای بخش مهمان توسط کمیته گزینش جشنواره انتخاب شدند.
درنتیجه رقابت برای شش جایزه نقدی ده‌هزار دالری شانزده نفر نامزد بودند که در پایان مسعود اسلامی جایزه بهترین فلم داستانی را به مبلغ ۳۰۰۰ دالر همراه با تندیس زرین و لوح یادبود جشنواره برای فلم «جانشین» از آن خود کرد و جایزه بهترین فلم مستند مبلغ ۲۵۰۰ دالر به غفار آزاد برای فلم «نامه‌ی به روشنایی» رسید.
جایزه نقدی ۱۰۰۰ دالری بهترین فلم‌نامه فلم داستانی را لعل محمد علی‌زاده برای نگارش فلم‌نامه فلم «زنده به گور» گرفت و جایزه نقدی بهترین طرح تحقیق فلم مستند برای فلم «زنده بمان» به صدیقه رضایی رسید.
بهترین گویندگی متن را فاطمه حسنی برای گویندگی فلم مستند «نامه‌ی به روشنایی» گرفت و جایزه مسابقه مردمی (از نگاه مخاطب) نیز به غفار آزاد برای فلم «نامه‌ی به روشنایی» اختصاص یافت.
همینگونه  جوایز غیرنقدی( تندیس زرین و لوح یادبود جشنواره) برای
بهترین کارگردانی فلم داستانی سیدجلیل حسینی برای فلم «بی‌راهه»، بهترین تصویربرداری فلم داستانی جمیل ژاله برای فلم «جانشین»، بهترین صداگذاری در فلم داستانی به فرهاد رضایی برای فلم «طالب»، بهترین تدوین فلم داستانی به فرهاد رضایی برای فلم «طالب» را کسب نمودند.
همچنان بهترین هنرپیشه زن در فلم صبح بخیر مادر کلان به خانم زبیده تمکین و بهترین هنرپیشه مرد در فلم «بی‌راهه» حسن فاضلی خوانده شدند.
بهترین کارگردانی فلم مستند را خانم صدیقه رضایی برای فلم «زنده بمان» و بهترین تصویربرداری فلم مستند را بصیر سیرت برای فلم «افغانستان کوچک» از آن خود کردند.
رضا سرکانیان و ماری سلوی بهترین تدوین در فلم «زنده بمان» و نبی تنها بهترین صداگذاری فلم مستند، در فلم «چرخ اول» شناخته شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا