اخبارفرهنگ

یک سال از جاودانگی سلیمان لایق گذشت

کابل/ ۹ اسد /باختر

از درگذشت سلیمان لایق شاعر، نویسنده و سیاستگر نام آشنای افغانستان یک سال گذشت.

او سال پار در انفجاری درکابل زخم برداشت و در نهایت در اثرزخم های زیاد جان باخت.

شهروندان افغانستان لایق را بیشتر با اشعارحماسی اش می شناسند.

سرودن اشعاربه زبان های پشتو و دری به ویژه شعرهای حماسی، ازویژگی های منحصربه فرد سلیمان لایق بود. او به روانی آب جویبار به هردو زبان می نوشت، شعرمی گفت وحماسه می سرود.

پارچه شعر او “دوست دارم این وطن را” هنوز که هنوز است به دلها چنگ می زند و برهرخسته دل وطن دوست، گوارا می نماید.

شماری از مقامات دولتی وشخصیت های فرهنگی امروزبا یک سالگی جاودانگی سلیمان لایق، به آرامگاهش درفرازتپۀ نادرخان شهرکابل رفتند ویاد و خاطرات این بزرگ مرد ادبیات پشتو و دری را گرامی داشتند.

هارون حکیمی معین فرهنگ وهنروزارت اطلاعات وفرهنگ با گذاشتن اکلیل گلی برآرامگاه سلیمان لایق، ازاو همچو شاعرزمانه ها، به نکویی یاد کرد.

اوگفت تازمانه ها است، سلیمان لایق با اشعاربلند وحماسی اش زنده است و همچنان حس وطن دوستی را به مردمان افغانستان تزریق خواهد کرد.

حکیمی با اشاره به کارهای بزرگ سلیمان لایق برای زبان های پشتو ودری گفت که مردم افغانستان همچنان ازکارهایش ستایش خواهند کرد.

معین فرهنگ وهنروزارت اطلاعات وفرهنگ گفت« درشرایطی که بیشتر به اتحاد وهمزیستی نیازداریم، می شود همگان به ویژه جوانان، وطن دوستی را از لابه لای اشعارسلیمان لایق حس کنند وبیاموزند“.

هارون حکیمی معین فرهنگ وهنروزارت اطلاعات وفرهنگ اخیرا گفته بود که این وزارت درپی ثبت دوبارۀ آهنگ دوست دارم این وطن را همچو یکی از بزرگترین سرودۀ حماسی افغانستان است.

سید رضا محمدی شاعرومنتقد ادبی افغانستان درمراسم گل گذاری برآرامگاه سلیمان لایق، او را نماد ادبیات روشنفکرانۀ افغانستان برای همه زمانه ها خواند.

اوگفت« سلیمان لایق گنجینۀ ملی افغانستان است که مردمان مان درهرگوشه وکنار با سروده های او، حس وطن دوستی را تمرین می کنند“.

ازسلیمان لایق دوازده اثر ازجمله گزیده های شعری وده ها نثرو مقاله به جا مانده است.

بیشتر این آثارپس ازدرگذشت لایق به چاپ رسیده است؛ ازجمله مردی ازکوهستان که سلیمان لایق درواپسین روزهای زندگی اش سرگرم خلق آن بود.

سهیلا حسرت نظیمی مسوول نهاد فرهنگی- ادبی سلیمان لایق می گوید که تلاش دارند با انتشاربیشتر آثاروافکارلایق، او  وکارهای بزرگش را  هر چه بیشتر به نسل امروز به معرفی بگیرند.#ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا