اخبارجهان

یک عضو برجستۀ کنگره آمریکا خواستار خود داری بایدن از سفر به عربستان شد

واشنگتن، ۱۶ جوزا، باختر
آدام شیف یکی از اعضای برجسته دمکرات کنگره آمریکا روز یکشنبه گفت که جو بایدن رئیس جمهور این کشور نباید با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کند.
آژانس باختر به نقل از رویترز، آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه شب در برنامه رو به‌ رو با شهروندان شبکه سی بی اس، گفت، اگر من بودم به عربستان نمی ‌رفتم و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دست نمی‌دادم.
شیف با اشاره به قتل وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه‌ نگار واشنگتن پست در ۲۰۱۸ در قنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را متهم کرد که به روش وحشیانه یی، یک شهروند آمریکا را قطعه قطعه کرده است.
ریاض هرگونه مداخله شاهزاده محمد بن سلمان در این حادثه را تکذیب کرده و ارزیابی ۲۰۲۱ نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در باره موافقت او با اجرای عملیاتی در استانبول برای بازداشت یا قتل او، رد کرده است.
بایدن روز جمعه احتمال سفر خود را در آینده نزدیک به عربستان سعودی مطرح کرد. هدف اصلی این سفر، درخواست افزایش عرضه نفت به منظور کاهش نرخ آن در داخل آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ‌یی ماه نوامبر کنگره آمریکا است.
شیف گفت تا زمانی که عربستان سعودی در حوزه رعایت حقوق بشر، تغییر بنیادین ایجاد نکند، نمی ‌خواهم هیچ ارتباطی با ریاض داشته باشم.
وی استدلال لزوم دیدار بایدن از عربستان سعودی را به منظور وادار کردن ریاض به افزایش تولید و عرضه نفت خام در جهت کاهش نرخ تیل در آمریکا که مشکلی برای او و هم حزبی‌های دمکراتش در آستانه انتخابات میان دوره یی کنگره است، رد کرد. سیدمصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا