سیاستاخبار

۱۰۰۰ نقطهء دارای دوز بلند تشعشع مواد رادیو اکتیف طبیعی، درسال مالی ۱۳۹۹ تشخیص و ثبت شده است

کابل /10 حوت/باختر

معاون و سرپرست ادارۀ مستقل انرژی هستوی، می گوید که با ثبت و راجستر ۵۰ مرکز تولید کنندۀ اشعه آیونایز کننده و منابع تشعشع، زمینۀ مصوونیت کارمندان تشعشعی مراکز صحی و صنعتی، مردم عام و محیط زیست از اضرار اشعه ایونایز کننده، فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، زاهدالله زاهد معاون وسرپرست ادارۀ مستقل انرژی هستوی، که امروز در برنامه حسابدهی دولت به ملت صحبت می کرد گفت که همچنان ۲۵ جواز فعالیت های تشعشعی مراکز صحی و صنعتی که باعث معیاری سازی فعالیت های مربوطه در کشور می شود، صادر و یا تمدید شده است.

وی افزودکه درنتیجۀ سروی، ثبت، نظارت و بررسی ۱۵۰ پایه دستگاه آیونایز کننده و منابع تشعشع، زمینه مصوونیت کارمندان تشعشعی مراکز صحی و صنعتی دولتی و خصوصی ولایت های کابل، بلخ، قندهار، هرات، بامیان و ننگرهار که با دستگاه های اشعه آیونایز کننده سرو کار دارند فراهم شده است.

او همچنان گفت که با تهیه رهنمود جهت استفاده از دستگاه های آیونایز کننده و منابع تشعشع درعرصه های طبابت، زراعت، صنایع، معادن و سایر مقاصد صلح آمیز هستوی، فعالیت های دستگاه های اشعه آیونایز کننده و منابع تشعشع معیاری شده است.

زاهد گفت: از اینکه رابطه بین دوزهای بلند تشعشع و امراض مختلف مانند سرطان های خون، سینه، مثانه، روده، شش، معده و حتی مرگ وجود دارد، سروی دوز شعاع ناشی از مواد رادیواکتیف طبیعی در کوهستانها و معادن سنگ های ساختمانی کابل از جمله کوه های قصبه، دامنه کوه های افشار و اطراف قومندانی ممر وزارت دفاع ملی صورت گرفته است و بیشتر از ۱۰۰۰ نقطه دارای نسبتاٌ دوز بلند تشعشع مواد رادیواکتیف طبیعی برای تجزیه، تحلیل و تحقیقات بیشتر از نقطه نظر صحی تشخیص و ثبت شده است.

او تصریح کرد که تهیه و ترتیب کانسپت نوت و راه اندازی پروژه اعمار ذخیره گاه مواد فاضله رادیو اکتیف  جهت مدیریت مواد فاضله رادیو اکتیف، حفاظت محیط زیست و مصوونیت شهروندان از اضرار اشعه آیونایز کننده ناشی از مواد فاضله رادیو اکتیف زمینه مناسب فراهم کرده است.

معاون و سرپرست اداره انرژی هستوی گفت: طرح و ترتیب کانسپت نوت و پروپوزل پروژۀ ارتقای ظرفیت بخش مصوونیت شعاعی درعرصه های صنعت و طبابت برای سال های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳ از جانب آژانس بین المللی انرژی هستوی؛ تهیه و ترتیب کانسپت و پروپوزل پروژه تنظیم آب های زیر زمینی کابل و تشخیص منبع لیکیج اضافی بندهای آب با استفاده از تخنیک های هستوی و ایزو توپی به همکاری اداره ملی تنظیم آب که از جانب آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سال های ۲۰۲۲ الی۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است، زمینه جهت مدیریت آب های زیر زمینی شهر کابل و جلوگیری از نشت آب در بند های آبی کشور فراهم می کند.نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا