اخبارفرهنگجامعهتبصره و مرور بر مطبوعات

۲۴ جوزا روز مادر را ارج میگذاریم

تبصره کابل، ۲۴ جوزا، باختر
مادر، مظهر مهر، عاطفه و احساس است، ۲۴ جوزا، روز مادر گرامی باد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ ۲۴ جوزا در تقویم افغانستان به نام ‹روز مادر› مسمی شده است، تا موجودی پر عاطفه یی را که مظهر مهر و محبت، عشق و صفا است گرامی داریم و این نعمت پر ارزش الهی را ارج گذاریم.
چه پر معنا گفته اند «مادر موجودی مملو از محبت و صفا ست، فضیلتی ملکوتی که از عالم قدس در وجود انسان خاکی تجلی یافته است» حقیقت زندگی مادر، عشق ورزیدن، دوست داشتن و فداکاری است.
دین انسان ساز اسلام با معرفی هزاران ارزش زیبا معنوی جایگاه مادر را بس والا و ارزشمند دانسته و مقام وی را گرامی داشته است.
حقوقی را که اسلام برای مادران مشخص کرده است، بسیار فراتر از حقوق دیگران است، زیرا مادر مربی انسان و در حقیقت پرورش دهنده جامعه است و اوست که می تواند فرد و جامعه را به سعادت برساند.
در قرآن کریم ‹کلام الهی› که زندگی انسانان را چوکات بندی کرده است و به عنوان قانون الهی برای بشریت معرفی شده است از مادر و والدین به کرات ذکر شده است، خداوند معز در شماری از آیات این کتاب آسمانی ازعظمت و بزرگی مادر یاد کرده است، مقام او را تمجید فرموده است و بندگان خود را به احسان و نیکی به والدین امر فرموده است، تا جایکه مسئله نیکی به پدر و مادر در قرآن کریم هم از عبادت خدای متعال به حساب آمده است.
این گفته نمایانگر آن است که اسلام عزیر به عنوان دین انسان ساز، به روابط خانوادگی و اجتماعی بشر ارزش قایل است و مادر را معمار و سازنده خانواده و جامعه دانسته است، پس برما لازم است که این ارزش و تحفه الهی را پاس داریم ودر خدمت و معاونت به مادر و در کل به والدین کوچکترین غفلتی را به خود راه ندهیم در غیر آن ما یک مسلمان کامل نخواهیم بود.
از طرف دیگر فلسفه روز مادر را نمی توان در یک حلقه محدود در اجتماع و ماحول خانواده خود جا داد، چه بهتر است که ما، در روز مادر فراتر فکر کنیم در کنار آن که به مادر خود ارزش قایل است و او را احترام و معاونت میکنم فراموش نکنیم که هزارن مادر دیگر در اجتماع و کشور ما با رنج و اندوه زندگی میکنند، مادرانی زیادی اند که در عالم فقر و ناداری یتمان شان را پرورش می دهند، مادرانی اند که با شاقه ترین کار در برابر فلاکت روز گار که غربت و نا دارایی است با عزم ایستاده اند و تلاش میکنند کودکان شان را زنده نگهدارند، رنج مادران در افغانستان یکی دو، تا نیست، انبوهی از مشکلات است که آنان را رنج می دهد، رنج و آلام که هر وجدان بیدار را به حرکت و تحرک وا میدارد.
در این میان در کنار شهروندان برای مسئولین نظام نیز حتمی است که به آن مشکلات که مادران و زنان افغان کشور با آن مواجه اند رسیدگی کنند، بدون شک خدمت به مادر و در کل خدمت به خلق الله، خداوند حکیم و دانا را که قدوس و است و روف، خوش میاید و برای آنانی که رنج یک مسلمان را دور میکنند و جز پاداش معنوی نیتی دیگری ندارند اجر بزرگی نصیب خواهد شد.
امید است که روز مادر در کنار گرفتن دعا مادر، فرصتی برای تجدید تعهد برای خدمت برای تمامی مادران و بیوه زنانی باشد که انتظار کمک و معاونت را دارند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا