گزارش ها

پاکستان عقب جبهه طالبان!

کابل  باختر  ۲۹  اسد
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان می گوید: ما تا هنوز شاهد کدام اقدام جدی پاکستان برای کاهش خشونت و همکاری در روند صلح نبوده ایم و حمایت پاکستان از طالبان ادامه دارد.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته با نماینده ویژه جمهوری مردم چین برای افغانستان دیدار کرد٬مساله صلح و روابط منطقه یی را با او مورد بحث قرارداد.
ازچین به عنوان کشور اثرگذاردرمعاملات منطقه یی و مساله افغانستان یاد می شود.
چین روابط عمیق راهبردی با پاکستان دارد واین کشور٬ از مجرای پاکستان روابط قوی با طالبان ایجاد کرده است و تاکنون چند بار ازنمایندگان طالبان در چین میزبانی شده است.
باآن که ادعا می شود٬ چین در قضیه افغانستان بیشتر دنباله رو منافع پاکستان است مگر دولت افغانستان به هدف شکل گیری یک اجماع قوی بین المللی در خصوص مساله این کشور از مساعی و تلاش های کشور های بیرونی به خصوص کشور هایی که بر پاکستان و طالبان نفوذ دارند حمایت می کند.
مگر نشانه هایی وجوددارد که شماری از کشورها٬آن هم در زمانی که زمزمه خروج نیروهای خارجی از افغانستان تند تر می شود ٬یا در پی طرح برنامه های جدید در قبال افغانستان اند و یا این که برنامه های قبلی شان را در خصوص افغانستان وطالبان اصلاح می کنند تا به اهداف راهبردی شان دست یابند وبرای هویت سازی برای طالبان بیشتر فعال شده اند.
محمداشرف غنی در این خصوص موضع گیری صریح دارد. او به نماینده ویژه چین برای افغانستان گفت(ما باید با طالبان منحیث یک گروه برخورد کنیم و نباید این گروه را به همان دیدی ببینیم که به یک دولت مشروع نگریسته می شود، زیرا این خلاف اصول و موازین بین المللی و کشور چین است.)
به باورآگاهان سیاسی٬ گفته های رییس جمهوراین پیام را می دهد که کشور های دوست افغانستان نباید از اصول و موازین خارجی عدول کنند و نباید اصل روابط دولت محور را از یاد برند .
حرف دیگری که در صحبت های رییس جمهور با نماینده ویژه چین برای افغانستان صراحت داشت مساله عدم صداقت پاکستان در روند صلح افغانستان است.
محمد اشرف غنی به دیپلمات چینایی گفته است (تا هنوز ما شاهد کدام اقدام جدی پاکستان برای کاهش خشونت و همکاری در روند صلح نبوده ایم. حمایت پاکستان هنوز هم از طالبان ادامه دارد  و این گروه بدون پناهگاه و حمایت پاکستان، دوام نمی آورد… و امید واریم پاکستان موضوع کشمیررا با روند صلح افغانستان ربط ندهد.)
رییس جمهور به این ترتیب از نزدیکترین دوست پاکستان(چین ) خواست تا پاکستان را وا دارد که از ماجراجویی های خود در افغانستان دست بردارد و آنچه را تعهد می دهد عملی کند و در انجام در قبال تعهدات خود باصداقت عمل کند.
باید گفت که پاکستان در تعهدات خود با هیچ کشوری صادق نیست حتا با چین. همین اکنون شمار زیادی از ایغور ها که در برابرحکومت چین مبارزه خشنی را در پیش گرفته اند در کنار طالبان افغان و پاکستانی قرار دارند و پاکستان به نام ایغور ها از چین نیز باجگیری می کند .
کشور های جهان به شمول چین باید بدانند که پاکستان بستر دسیسه و جولانگاه توطیه در منطقه است.
همه٬ به شمول دوستان سابقه پاکستان (امریکاوچین) و دوست جدیدش (روسیه) ازاین واقعیت تلخ آگاه اند مگر از عملکرد پاکستان چشم پوشی می کنند.
آگاهان سیاسی و کارشناسان نظامی هشدار می دهند٬اگر به موضع گیری و بازی چند پهلوی پاکستان توجه نشود و رابطه این کشور با هراس افگنان بررسی نشود٬ دراصل اتحاد یا ایتلاف جهانی مبارزه با هراس افگنی بی مفهوم خواهد بود و یک مساله پوشالی خواهد بودو طالبان با فکر آرام آنچه را  که در برابر افغانستان و از طریق آن در برابر کشور های منطقه در سر دارند انجام خواهند داد و پاکستان به عنوان عقب جبهه آنان را بیشتر مطمین خواهد کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا