اخبارTOPگزارش ها

گزارشگران بدون مرز: ۳۸۷ خبرنگار در جهان زندانی اند

کابل/ ۲۵قوس/ باختر

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید: در حال حاضر سه صد هشادهفت خبر‌نگار شامل زن و مرد در جهان زندانی هستند.

به گزارش آژانس باختر؛ گزارشگران بدون مرز دربخش اول گزارش سالانه یی که دیروز منتشر شده است به خبرنگاران زندانی، ربوده یا مفقود‌شده پرداخته است. بخش دوم گزارش که قرار است چند روز پیش از آغاز سال نوی میلادی منتشر شود، آماری در رابطه به خبرنگاران جان‌باخته در سال ۲۰۲۰ را نشر خواهد کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود اعلام کرده است که پنج کشور جهان بیش از نیمی از خبرنگاران گرفتار شده را در خود جای داده‌اند.  این کشورها به ترتیب چین، سعودی، مصر، ویتنام و سوریه اند. در چین یکصد هفده روزنامه‌نگار، در عربستان سی چهار، در مصر سی، در ویتنام ۲۸ و در سوریه بیست هفت خبرنگار در سال جاری میلادی زندانی شده‌اند.

در سال جاری میلادی پنچاه و چهار روزنامه‌نگار نیز ربوده و چهارتن مفقود شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود گفته است، بیش از  یکصد سی روزنامه‌نگار از بهار سال ۲۰۲۰، به دلیل گزارش‌دهی در مورد بحران شیوع کرونا به طور خودسرانه دستگیر شده‌اند. این دستگیری ها در برخی موارد چندین ساعته یا چندین روزه بوده و در موارد دیگر روزنامه‌نگاران چندین هفته در حبس نگه داشته شده‌اند. به گفته گزارشگران بدون مرز در حال حاضر چهاده روزنامه‌نگار در جهان به دلیل گزارش‌هایشان در مورد کرونا در زندان بسر می‌برند.

این سازمان برای نمونۀ از هوپه ‌ول چینونو، خبرنگار زیمباوی، نام برده است که در باره فروش دواهای کووید۱۹ به قیمت بالا توسط دولت این کشور تحقیقاتی را انجام داده است. این خبرنگار به طرزی خشونت‌آمیز در منزلش دستگیر شد و از یک ماه و نیم پیش در زندان بسر می‌برد. تقاضا برای آزادی این روزنامه‌نگار به قید وثیقه بار، بار از سوی مقامات قضایی زیمباوی رد شده است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، بسیاری از دولت‌ها از ابتدای شیوع کرونا  تلاش کرده‌اند تا مانع از اطلاع‌رسانی مستقل درباره این بحران و پیامدهای آن شوند.

در این گزارش به بازداشت بیش از سه صدوهفتاد خبرنگار که اغلب کوتاه‌مدتِ بوده است در زمان برگزاری انتخابات جنجالی بلاروس نیز اشاره شده است.

کاتیا گلوگر، سخنگوی هیئت مدیره سازمان گزارشگران بدون مرز اظهار داشته است: شمار زیادی خبرنگاران گرفتار شده در سرتاسر جهان توجه جدی را به خطر های که در شرایط حاضر آزادی رسانه‌ها را در شماری از کشور ها تهدید می کند معطوف کرده است  به گفته او بسیاری از دولت‌ها در جهان در واکنش به اعتراضات، شکایات یا بحران‌هایی نظیر شیوع کرونا از کسانی که تنها حامل و پیام‌آورنده اخبار منفی بوده‌اند، انتقام گرفته‌اند.

آمار‌های سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد در سه سال‌اخیر شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان رو به افزایش بوده است.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا