سیاستاخبارTOPجهان

اعزام کوماندو های پشین افغان به جنگ اوکراین

کابل/۱۰حمل/ باختر
منابع آگاه در امریکا به یک خبرگزاری روسی گفته اند که امریکا آماده می شود تا کوماندو های ارتش سابق افغانستان را که در آن کشور پناهنده شده اند، به جنگ در اوکراین اعزام کند.
این منابع به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته اند؛ وضعیت به شدت نامطلوب کی‌یف در منطقه عملیات ویژه در اوکراین، واشنگتن را وادار ساخته است تا از تمام ذخایر جدید خود استفاده کند… امریکا به نقطه یی رسیده که آماده اعزام سربازان سابق ارتش افغانستان به این منطقه جنگی است.
این منابع همچنین گفته اند: امریکا قصد دارد یک گروه از نظامیان سابق افغان را که تحت حمایت سی آی ای اند و تا هفت ماه پیش اعضای ویژۀ ارتش افغانستان بودند و تعداد شان به ۴۰۰ تن می رسید به اوکراین اعزام کند، در حال حاضر به این گروه تسلیحات امریکایی داده شده است.
آنچه مایه دل خوشی این گروه چهارصد نفری است و می تواند محرکی برای اعزام آنان به اوکراین باشد پرداخت پول ماهانه چند هزار دالری است، در حالی که این گروه در شش ماه گذشته هیچ منبع درآمدی نداشته‌اند.
باید گفت که مسئله اعزام نظامیان پشین افغانستان به اوکراین برای اولین بار از سوی فلیپ کازنت سفیر پیشین امریکا در کوزوو مطرح شد که گفته بود؛ حکومت امریکا یک قطعه خاص از سربازان و کوماندوهای افغان در ارتش امریکا به وجود آورد. از دید او افغان‌ها جنگ کردن را خوب بلد اند.
امریکا در جنگ اوکراین مداخله مستقیم نظامی ندارد، حتا از ترس روسیه نتوانست مانند حمایت از کرد ها در برابر حکومت صدام حسین در عراق و مانند حمایت از جنگجویان مخالف حکومت اسد در سوریه فضای ممنوعه هوایی را در اوکراین ایجاد کند.
کازنت در مورد ضرورت تشکیل این واحد ویژه، به نرخ پایین یاد کرده است که می تواند جای عساکر پر مصرف امریکایی را در میدان جنگ پر کنند.
این در حالی است که امریکا در جریان تخلیه از افغانستان، افراد قطعات صفر یک و صفر دو امنیت ملی را به امریکا انتقال داده است.
این دو نیرو سال ها برای منافع امریکا، خارج از ادارۀ دولت پیشین در جنوب افغانستان جنگیده اند و در زمان روند تخلیه از افغانستان هم با اعتماد ترین افراد برای امریکا بودند، در کنارآن، شماری از افراد قطعه کوماندوی دولت پیشین افغانستان هم به امریکا انتقال یافته اند.
در این مدت این افراد بدون پشتوانه مالی زندگی کرده اند و روند پذیرش آنان به عنوان شهروندان امریکا نیز دشواری های خود را داشته است.
مگر حالا امریکا با استفاده از این دو ضعف و این که مصارف نظامیان پشین افغان به مراتب کمتر از هزینۀ یک عسکر امریکایی است آٖنان را به جنگ می فرستد که افغانستان در آن هیچ منافعی ندارد.
این اقدام امریکا یک مسئله را نمایان می کند و آن این که، از جنگ نیابتی خود با روسیه از چه امکانات و عواملی استفاده ابزاری می کند، در حالی که خود را مدافع حقوق بشری در جهان می داند با حقوق انسان های دیگر چگونه بازی می کند.
باید گفت که دولت اوکراین برای جنگ با روسیه که توان چند مرتبه یی نسبت به آن کشور دارد از جنگجویان خارجی خواسته که به این کشور بیایند، در شروع شمار زیادی از خارجی ها به خصوص کشور های غربی آماده جنگ با روسیه شدند و به اوکراین رفتند مگر زود این جنگ را بیهوده خواندند و به کشور های شان برگشتند.
روسیه بارها اعلام کرده است، همه مزدوران خارجی در اوکراین اهداف قانونی نظامی برای نیروهای مسلح این کشور استند.
باید گفت که جنگیدن افغان ها در اوکراین هیچ جنبۀ حقوقی و شرعی ندارد و امارت اسلامی در این جنگ بیطرفی خود را اعلام کرده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا