Commentary

تبصره

کابل باختر/ 14/ جدی
قراراست درآینده نزدیک شماری از رهبران سیاسی پاکستان به افغانستان سفر نمایند این سفر به هدف تقویت همکاری میان دوکشور درخصوص مبارزه مشترک علیه تروریزم ، عوامل نا امنی و رفع بی باوری ها صورت خواهد گرفت.
مبصرآژانس باختر مینگارد: این سفر درست زمانی برنامه ریزی شده است که پارۀ از مشکلات فراراه مناسبات افغانستان وپاکستان، همچنان باقی مانده، مشکلات که نا امنی و بی ثباتی را درسطح منطقه جدی ترساخته و جریان های افراطی مذهبی با دستاویزساختن مدارس دینی و اماکن مقدس دروجود افراط گرایی مذهبی تروریزم را ترویج و مشکلات منطقه یی را جدی تر ساختند ادامه این گونه فعالیت ها نه تنها از افغانها قربانی گرفت بل حالا به عنوان عامل خون و کشتار در پاکستان نیز تبارز کرده و ادامه چنین یک وضعیت منطقه را به سوی بی ثباتی و بحران میکشاند و میتواند نگرانی های جدی را درسطح دنیا ببار آورد.
حادثۀ اخیر درشهر پشاور پاکستان که در آن درجریان یک حمله تروریستی اضافه از یکصدو پنجاه شاگرد ،یک مکتب جان شان را ازدست دادند، جامعه پاکستان را از ناحیه فعالیت های هراس افگنانه مضطرب ساخت این اضطراب تا اندازۀ جدی بودکه شماری زیادی از مکاتب و موسسات تحصیلی در شهر های بزرگ پاکستان مسدودگردید و با آنکه از واقعۀ پشاور چند روز سپری میشود این اضطراب پایان نیافته است .
آنچه درپاکستان اتفاق افتاد ادامه آن سناریویی خشن تروریستی است که سالها از افغانها قربانی گرفته و روشنایی هم برای ختم آن دیده نمی شود.
سفر شماری از رهبران احزاب سیاسی پاکستان به افغانستان دراوج چنین وقایع صورت میگیرد و نمایانگر آن است که اکنون سیاسیون پاکستان این نکته را درک کرده اند که افراطیت و تروریزم دشمن بشریت است و در برنامه های ضد انسانی این گونه حلقات جنسیت و ملیت مد نظر نیست بل خون افغانی ، پاکستانی ، هندی و امریکایی یکسان ریخته میشود.
درک این مسئله که تروریزم و افراط گرایی میتواند بنیاد زندگی بشری را ریشه کن سازد . معقولیت مبارزۀ مشترک علیه این گونه پدیده ها راجدی ساخته است چنانچه درجمع آن رهبران سیاسی پاکستان که قراراست به زودی به افغانستان سفر نمایند چهرۀ هم وجود دارد که درگذشته همسویی و همخوانی های زیادی با طالبان داشت و همیشه درکنار آنان بود.
دولت و مردم افغانستان از سفر این رهبران به عنوان یک سفر حسن نیت استقبال می نماید زیرا دولتمردان افغان متعقد اند که اصل همزیستی مسالمت آمیز و احترام به حقوق یکدیگر میتواند رفاه و ثبات را به منطقه بازآورد و آینده مصئون فرزندان ما را تضمین کند.
دروجودچنین دیدگاه مثبت بوده است که از زمان ایجاد اداره جدید درکشور، کابل از مقام های بلند پایه پاکستانی میزبانی کرد ضمناً رییس جمهورغنی و دیگر مقام های افغان سفرهای به پاکستان انجام دادند تا زمینه اعتماد و باور به میان آید و در وجود آن همکاری های منطقه یی ریشه کند مگر آنچه مهم است نتیجه سفر این هیئت است که چقدر میتوان درحل مشکلات جاری از آن سود برد.
با آنکه حرف از سفر رهبران سیاسی پاکستان به افغانستان یک حرف دلگرم کننده است مگر حرف مایوس کننده این است که تصامیم سیاسیون درپاکستان همیشه تحت شعاع عملکرد نظامیان قرارگرفته و درنتیجه تلاش سیاسیون، به هیچ مبدل شده است .
ازطرف دیگر هیئت سیاسیون پاکستان که قراراست از کابل دیدار نمایند وظایف اجرائیوی ندارند. با وجود این نکات ، این رهبران از نفوذ قابل ملاحظه یی درجامعه پاکستان برخوردار اند که می توانند زمینه تحرک مدنی و سیاسی را در پاکستان به بار آورند و آنانی راکه افراط گرایی را دستاویز برای اهداف شان میدانند متوجه سازند که نمی توان از افراط گرایی و تروریزم به عنوان افزار استفاده کرد زیرا استفاده ابزاری ازاین گونه جریان ها خارچشم خواهد شد و دیگران را نیز آرام نخواهد گذاشت.
امید سفر رهبران سیاسی پاکستان به افغانستان با یک انگیزۀ قوی همراه باشد و درنهایت با کنار آمدن سیاسیون ، فضا برای تحقق خواست های آنان که ایجاد یک منطقه با ثبات درجنوب آسیا است به کرسی نشیند .

Show More

Related Articles

Back to top button