تبصره و مرور بر مطبوعات

موزیم ها نمادی از هویت ، فرهنگ و تاریخ ملت هاست

کابل باختر/ اول/ جوزا
موزیم ها نمادی از هویت ، فرهنگ و تاریخ ملت ها را تشکیل میدهند که باید آنها را ارزش داد و برای غنامندی و حراست از آن تلاش کرد.
مفسر آژانس باختر مینگارد : از روز جهانی موزیم درکشور درحالی تجلیل میشود که این خطه باستانی ، آثار ارزشمندی را که باز گو کننده تمدن و مفاخر گذشته این سرزمین است درخود جا داده است مگر سیر حوادث درکشور بسا ازاین آثار را یا ازما گرفته و یاهم درمعرض خطر و نابودی قرارداده است.
افغانستان سرزمینی که دروجود آریانای کهن و خراسان باستان ، تمدن ها، فرهنگ ها و حوادث تاریخی زیادی را شاهد بوده است، آثار و یادگارهای زیادی از گذشته باخود دارد که حفاظت از آنها برای ما و نسل های بعدی یک وجیبه و مکلفیت اخلاقی ، وطنی و دینی است و به این منظور حمایت از موزیم ها ، حراست وگسترش آنها یک امر ضروری میباشد .
موزیم ها نمادی از هویت ، فرهنگ و تاریخ ملت را تشکیل میدهد آنها بازگو کننده قصه ها ، داستان ها ، تمدن وپیشرفت های اند که مردمان گذشته به آن دست یافته اند و یا آن را شاهد بوده اند.
موزیم ملی افغانستان درگذشته ها یکی از غنی ترین موزیم ها درسطح منطقه بود، مگر سیر حوادث و روزهای تاریک ودشوار که در سالهای اول دهه هفتاد خورشیدی گریبانگیر کابل شد، برموزیم ملی و سایر اماکن تاریخی درکابل آسیب رسانید.
همچنان جنگ های تحمیلی ، تنظیمی و مداخلات بیرونی محلات باستانی و آثار تاریخی کشور ما را صدمات جبران ناپذیر زد که در آن میان تخریب بت های بامیان ازسوی طالبان دردیست که جامعه فرهنگی افغانستان آن را هیچگاه فراموش نمی کند.
درروز های که کابل با دود و آتش میسوخت و شهروندان آواره بودند دستان ناپاک و حق ناشناس به چپاول و غارت آثار موزیم کابل پرداخت و آثار گران بهاء این موزیم راهش را به بازار های سیاه پاکستان و ازآن طریق به اروپا ، آسیا و امریکا بازکرد . مگر با ایجاد اداره موقت و شکل گیری نظام نوین درکشور، اقداماتی به منظور بازگشت دادن آثار به یغما رفته موزیم ملی، روی دست گرفته شد و دولت افغانستان درهمکاری باکشور های دوست و موسسات بین المللی منجمله یونسکو توانست برخی از این آثار را دوباره به کشور باز گرداند و این آثار دوباره به خانه شان (موزیم ملی) راه پیدا کردند و در آنجا آرام گرفتند .
وزارت اطلاعات و فرهنگ به عنوان حامی آثار عتیقه و ساحات باستانی حراست از این آثار را از اولویت های جدی خود میداند و برای تحقق این امر تلاش میکند با آنکه برای غنامندی آثار موزیم کابل و سایر موزیم های کشور کارهای موثر صورت گرفته مگر این کاررا بسنده ندانسته بل برتحرک بیشتر تاکید دارد.
فراموش نشودکه آثار عتیقه و ساحات باستانی جز مفاخر گذشته و باز گوکننده تمدن این کشوراست که به همه مردم تعلق دارد درحالیکه جنگ ها وکشیدگی های سیاسی بسا از آثار و ساحات باستانی را درمعرض خطر نگهداشته که رفع این معضل ورسیدگی به آن برهمکاری مردم و نهاد های دولتی بستگی دارد.
این آثار و ساحات باستانی باید به عنوان ارزش های ملی حراست شوند و حراست از آنها به جز از همکاری مردم و حمایت بیشتر دولت امکان پذیرنیست.
لازم است هرفرد ، هر شهروند و هر نهاد درکشور مکلفیت ها و وجایب شان را در خصوص حراست که آثار و ساحات باستانی دریابند وآن را به انجام برسانند. ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا