سیاست

گزارش جلسه فوق العاده کابینه جمهوری اسلامی افغانستان

کابل اول ثورباختر
جلسه فوق‌العاده کابینه جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در ارگ ریاست جمهوری دایر شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،  ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از نیرو های دفاعی و امنیتی کشور، مسوولین شاروالی کابل و سایر نهادهای ذیربط که در جهت کمک به متضررین حوادث طبیعی اخیر به خصوص جاری شدن سیلاب‌ها در مرکز و ولایات بذل مساعی کرده‌اند؛ سپاس‌گزاری کرد و نهادهای ذی‌ربط را موظف کرد  تا به منظور مدیریت سیلاب‌ها در پاک‌کاری بستر دریای کابل هر چه عاجل اقدام کنند. همچنان غرض رفع مشکل تردد وسایط در ساحه کمپنی از احداث پل موقتی الی 48 ساعت آینده اطمینان دادند.
طبق اجندا، محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح پیرامون ضرورت و اهمیت برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در مقطع کنونی به منظور واحد کردن دیدگاه‌های اقشار مختلف کشور در جهت تعیین حدود و چارچوب مذاکره و دستیابی به صلح باعزت و پایدار صحبت کرد .
همچنان گزارش اجراءات انجام شده، آمادگی‌های بعدی کمیسیون را با درنظرداشت تقسیم اوقات منظم به خصوص در روزهای تدویر لویه جرگه مشورتی صلح به جلسه ارائه کردند.
همچنان معاونان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در مورد چگونگی انتخابات اعضای شرکت‌کننده در این لویه جرگه توسط شوراهای ولایتی و نظارت از سوی والیان ولایات، سهمیه‌بندی اعضای اشتراک‌کننده با درنظرداشت رده بندی‌های مختلف جامعه، سقف عمومی اعضای اشتراک‌کننده و فیصدی مشارکت زنان، بودجه انتخابات و سایر موارد مرتبط؛ به اعضای کابینه معلومات داد؛ چالش‌های فراراه روند  را مشخص و فیصله‌های کمیسیون را جهت حل چالش‌ها به جلسه ارائه کردند.
به همین ترتیب اعضای کابینه ج.ا.ا نظریات پیشنهادی خویش را در رابطه به تدویر هر چه بهتر لویه‌جرگه مشورتی صلح ارائه کردند کابینه جمهوری اسلامی افغانستان با قدردانی از کارکردهای کمیسیون، با توجه به نقش ارزنده لویه‌جرگه‌ها جهت تصمیم‌گیری‌های مسایل مهم و ملی، جایگاه جرگه‌ها در عنعنات کشور و با اشاره به صلاحیت‌های کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح؛ نهادهای دولتی را موظف کرد تا با کمیسیون متذکره در جهت تدویر هر چه بهتر لویه جرگه مشورتی صلح همکاری همه‌جانبه کرد، همچنان با استفاده از این فرصت با اعضای اشتراک‌کننده غرض رسیدگی به مشکل محلات‌شان به شکل زون‌وار دیدار نمایند.
در ادامه جلسه؛ شاروال کابل و معین مالی و اداری دفتر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گزارش چگونگی اجراات، پلان ها و اقدامات بعدی در رابطه به مدیریت سیلاب‌های اخیر در کشور به خصوص در شهر کابل را به جلسه مطرح و اضافه کردند؛ بارندگی‌های سنگین در چند روز گذشته خسارات مالی و جانی را برای شهروندان کابل و ولایات به بار آورده که تلاش‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ آب و تهدیدهای احتمالی آینده انجام و کمک‌های اولیه نیز برای  متضرران صورت گرفته است. ایشان جهت رسیدگی و جلوگیری از همچو حوادث پیشنهادهای کوتاه‌مدت و درازمدت را به جلسه ارائه کردند.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه‌جانبه؛ نهادهای ذیربط را موظف کرد تا ساختار واضح جهت جلوگیری و مدیریت از سیلاب‌ها در مرکز و ولایات و طرح مدیریت آب‌های سطحی را ترتیب کرد، شاروالی کابل هر چه عاجل در جهت رسیدگی و تهیه محل بودوباش موقت به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر شهر کابل اقدام و در هماهنگی با ادارات ذی‌ربط طبق تذکر جلسه در آینده اقدامات بنیادی را روی دست گیرد.
همچنان مشاور ارشد ریاست جمهوری در زمینه نوآوری طرح همه‌جانبه را جهت جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌ها با درنظرداشت تجارب کشورهای منطقه ترتیب و به شورای عالی اراضی و آب ارائه کند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا