اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

در نشست‌های جهانی باید واقعیت‌های افغانستان مدنظر باشد

تبصره
کابل، ۲۹ قوس، باختر
امارت اسلامی از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که بر واقعیت‌ها در افغانستان تمرکز داشته باشند.
مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ قرار است شورای امنیت سازمان ملل امشب به وقت کابل، نشست دیگری در باره افغانستان داشته باشد، روزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در این نشست سخن‌رانی خواهد کرد، اوضاع حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان از محورهای این نشست خواهد بود.
مسئله حقوق بشری در حالی به عنوان بحث محوری در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدنظر است که امارت اسلامی تاکید دارد که حقوق اتباع در کشور محفوظ است و با تامین امنیت در کشور وضعیت حقوق بشر تعریف در خور تمجید دارد.
با وجود آنکه امارت اسلامی از بسا پیشرفت‌ها در افغانستان حرف‌های زیادی دارد از برگزاری هر نشست، تفاهم و گفت‌وگو که بتواند بر بهبود بیشتر وضعیت کمک کند استقبال می‌کند و نشست‌های یک‌جانبه را که در آن نماینده امارت اسلامی حضور نداشته باشد راه حل نمی‌داند.
امارت اسلامی در باره نشست امشب شورای امنیت سازمان ملل موضع روشن دارد تاکید بر این است که شورای امنیت سازمان ملل باید بر واقعیت‌ها در افغانستان تمرکز داشته باشند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است: «باید تصمیم‌گیری‌ها و بحث‌های که در مورد افغانستان صورت می‌گیرد، واقع‌بینانه باشد. ما در افغانستان پیشرفت‌های زیاد داریم. امنیت تامین است، اقتصاد رونق یافته و گام‌های مثبت دیگر برداشته شده است.» در حالی که بیشتر نشست جهانی و بین‌المللی که در یکی دو سال اخیر در مورد افغانستان برگزار شده است بیشتر در عدم حضور نماینده امارت اسلامی بوده است و به این ترتیب یک طرف اصلی در مورد قضایای افغانستان غایب این گونه نشست‌ها بوده است به همین دلیل، این نشست بیشتر کلیشه‌یی و نمادین باقی‌مانده اند و فیصله‌های آنان، راه عمل را در پیش نگرفته است.
لازم است که کشور های جهان بخصوص آنانی‌که در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند و به صورت ویژه کشور های که حرف و رای شان در سازمان ملل تاثیرگذار است با واقعیت‌ها در افغانستان آشتی کنند، با افغانستان با واقعیت‌های آن برخورد کنند، نه آن‌که در باره افغانستان به گزارش‌های استخباراتی متکی باشند و یا هم در باره این کشور از زبان دیگران بشنوند و از عینک دیگران نگاه کنند.
با تاسف شماری از کشور ها با افغانستان برخورد راهکاری دارند و سیاست‌های شان را نه بر مبنای واقعیت‌های جاری در این کشور، بل بر مبنای منافع منطقه‌یی شان عیار می‌کنند و برای رسیدن به اهداف شان نهاد های جهانی را دستآویز می‌کنند و تبلیغات منفی در باره این کشور را شدت می بخشند، حضور هراس‌افگنان در افغانستان را تبلیغ می‌کنند، از نادیده گرفتن حقوق بشری می‌گویند و از تقابل قومی و مذهبی حرف‌های نادرست به زبان می‌آوردند.
این‌ها واقعیت‌های افغانستان نیست، واقعیت‌های موجود در افغانستان امنیت، ثبات و آرامش است، فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری است، جلب اعتماد همسایه‌ها است و معرفی افغانستان به عنوان نقطه اتصال کشور های منطقه است.
اگر در نشست‌های جهانی این واقعیت‌ها بیان شود و برای تحکیم آن با مردم افغانستان همکاری شود، افغانستان به مراتب یک کشور موثر در تعاملات جهانی خواهد بود.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا