تبصره و مرور بر مطبوعات

بیت المقدس اولین قبله مسلمانان، جز جدا ناپذیر سرزمین فلسطینیان

کابل باختر/ 18/ قوس:
دولت جمهوری اسلامی افغانستان ٬تصمیم رئیس جمهوری امریکا که بیت المقدس را پایتخت اسرائیل میداند نگران کننده دانسته اند ٬ موضع گیری دولت افغانستان از سوی مردم این کشوریک موضع گیری معقول و سازنده خوانده شد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: اخیراً رئیس جمهور ترامپ خلاف انتظار و توقع جهانیان صلح پسند بخصوص مسلمانان جهان، تصمیم گرفت تا سفارت آن کشور در تل ابیب را به بیت المقدس انتقال دهد و به این ترتیب بیت المقدس را که اولین قبله مسلمانان و جز جدا ناپذیر سرزمین فلسطینیان است به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس به رسمیت بشناسد.
این حرکت رئیس جمهور آمریکا قلب میلیون ها مسلمان را در جهان جریحه دار ساخت، باور و اعتماد را که نسبت به آمریکا در جهان وجود داشت به شدت کاهش داد. در کنار آن احساسات میلیون ها انسان دیگر در جهان را که وابسته به ادیان دیگراند نیز متاثر نمود.
ریاست جمهوری افغانستان و ریاست اجراییه کشور از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا ابراز تشویش و نگرانی کردند و تاکید داشته اند که با این تصمیم قلوب مسلمانان در جهان جریحه دار شده است.
این دو نهاد معتبر کشور همچنان گفته اند که باید متوقف و بیت المقدس به اساس قوانین بین المللی، مصوبات سازمان ملل متحد و خواست میلیون ها مسلمان در جهان تثبیت گردد.
ریاست جمهوری و ریاست اجراییه یاد آور شدند که برای تحقق صلح عادلانه در خاورمیانه و جهان اسلام یک اجماع جهانی وجود دارد.
به همین ترتیب شورای سراسری علمای افغانستان این تصمیم دونالد ترامپ را یک تصمیم ظالمانه و غیر مسوولانه خوانده و بربرگشت این تصمیم تاکید داشته و در غیر آن پیامد آن را زشت و ناگوار گفته است.
این در حالیست که روز گذشته جمع کثیری از مردم ما در کابل ولایت های مختلف کشور به جاده ها برامده علیه این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند، تظاهر کننده گان، فعالان سیاسی، جامعه مدنی و اقشار مختلف کشور، رسانه ها همه ضمن آنکه از موقف و موضع دولت افغانستان در برابر مساله قدس شریف و انتقاد از انتقال سفارت آمریکا ازتل ابیب به بیت المقدس حمایت کردند، از آمریکا میخواهند تا مسوولانه فکر کند.
آمریکا باید بداند که مسلمانان جهان منجمله مردم افغانستان ٬بیت المقدس را هویت اسلامی شان دانسته اند و دفاع از موقف مردم مستضغف فلسطین یک اصل میدانند  و مردم ما در این خصوص زیر بار نخواهد رفت، بل در برابراین دو مساله به عنوان و دفاع از حق و باطل ایستاده خواهند شد.
افغانستان از گذشته های دور بر این مساله پابند بوده و موضع گیری سازنده داشته است و هیچگاهی رژیم صهیونست  اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.
از طرف دیگر تصمیم اخیر دونالد ترامپ باعث تحرک گروه های افراطی در جهان خواهد شد، گروه های افراطی که وابسته به ادیان و مذاهب مختلف در جهان اند ازاین وضعیت برای تحکیم موقف و موضع خود استفاده خواهند کرد، وباز هم زمنیه برای اسلام ستیزی در جهان مساعد خواهد شد.
بهتر است که ترامپ عاقلانه فکر کند، عاقلانه تصمیم بگیرد، عدول از این تصمیم نیز میتواند یک برخورد معقولانه باشد.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا