اقتصاد

ده ها انجمن جنگل‌داری جلغوزه و چهارمغز در ولایت های جنوب ایجاد شد

گردیز/اول جدی/ باختر
ریاست عمومی منابع طبیعی، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال روان، یک صدو هشت انجمن جنگل‌داری میوه جلغوزه و چهارمغز را غرض پرورش نهال، احیا و حفاظت ساحات جنگل زار میوه یاد شده در پانزده ولسوالی ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا ایجاد کرد.
این انجمن‌ها، جمعاً یک‌هزار و هشتاد خانواده را شامل می‌شوند و برای ساخت قوریه‌های خانگی جلغوزه و چهارمغز به ریاست‌های زراعت، ولایت مربوط معرفی شدند و پس از کسب آموزش‌های فنی، بسته‌های زراعتی را دریافت کردند.
پروژه قوریه‌های خانگی جلغوزه و چهارمغز، یکی از پروژه‌های انکشافی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری است که در مطابقت به استراتژی تنظیم منابع طبیعی طرح شده است. این پروژه از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان تمویل می‌ کند و هدف اصلی آن رشد اقتصاد ملی و سهم‌گیری فعال جوامع محلی در راستای احیا و حفاظت جنگل‌های طبیعی به خصوص جنگل‌های جلغوزه و چهارمغز است.
پروژه احداث قوریه‌های خانگی طی دو سال آینده حدود شش میلیون نهال جلغوزه و چهارمغز را برای احیای هشت هزار و هفتاد هکتار ساحه جنگلی از بین رفته، تولید می‌ کند که این رقم هر سال نظر به مقدار تولید نهال بالا خواهد رفت.
محمد امان امانیار، رییس جنگلات در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که تطبیق پروژه قوریه‌های خانگی در کوتاه‌مدت ( یک تا دو سال) سبب اشتغال و معیشت برای یک هزار و ۸۰ خانواده و در میان‌مدت با غرس حدود شش میلیون نهال در ساحه، برای هزاران نفر زمینه‌ کار ایجاد خواهد کرد.
امانیار هر چند احیای مجدد جنگل‌های جلغوزه را در مقایسه به سایر جنگل‌های میوه‌دار نسبتاً طویل‌مدت توصیف می‌کند، اما تاکید می‌ورزد که با احیای مجدد جنگل‌های تخریب‌شده ، زمینه معیشت پایدار برای هزاران تن از جوامع محلی فراهم خواهد شد.
بر اساس طرزالعمل این پروژه، نهال تولید شده در سه قسط از قوریه‌داران خانگی خریداری می‌شود و بعد از آن توسط انجمن‌های مربوط در ساحه‌ اصلی جنگل غرس، حفاظت و نگهداری می‌شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا