امنیت

حضور گستردۀ جنگجویان آسیای میانه در سرپل و فاریاب

کابل/ ۹ عقرب/  باختر 
منابع محلی در فاریاب از حضور گسترده افراد طاهر یولداش رهبرحرکت اسلامی ازبکستان که حالا با داعش پیوسته است در چند ولسوالی این ولایت خبر می دهند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ والی فاریاب گفته است که دهها خانواده از اعضای جنبش اسلامی ازبکستان که از سوی پسر طاهر یولداش رهبری می شوند به آن ولایت آمده اند و در ولسوالی المار جا به جا شده اند.
طاهر یولداش رهبر جنبش اسلامی ازبکستان ده سال قبل در یک حمله هوایی در شمالغرب پاکستان کشته شد. او حزب "حرکت اسلامی ازبکستان" را در سال ۱۹۹۶ میلادی در تبعید بنیاد گذاشت و نبردهای مسلحانه خود را در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ میلادی در دره فرغانه، منطقه نزدیک به مرزهای قرقیزستان و تاجکستان آغاز کرد.
در این سالها شهرهای اندیجان، فرغانه، سمرقند و نمنگان به مراکز عمده نیروهای اسلامگرای ازبک مبدل شد.
با آن که دولت ازبکستان فعالیت طاهر یولداش را مهار کرد واز ازبکستان بیرون رانده شد و دیگر موفق به ورود به این کشور نشد، اما فعالیت های خود را عمدتاً از پاکستان سازمان دهی می کرد.
بامرگ او عبدالعزیزیولداش رهبری  حرکت اسلامی ازبکستان را عهده دار شد او تا دو سه سال قبل که داعش در افغانستان پیدا نشده بود در مناظق قبایلی پاکستان  بسر می برد و از سوی طالبان افغان و پاکستانی حمایت می شد.
مگر با پیدایش داعش در افغانستان عبدالعزیز یولداش به داعش پیوست و حالا درصدد جابه جایی افرادش در شمال افغانستان  است .
والی فاریاب می گوید تنها در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری  حدود 40 خانواده که شهروندان خارجی و اعضای گروه داعش اند وپسر طاهر یولداش درراس آنان است در ولسوالی المار مستقر شده اند.
همچنان شماری دیگر از خانواده های اعضای حرکت اسلامی ازبکستان در ولسوالی های گرزیوان، کوهستان وپشتونکوت این ولایت جا به جا شده اندو شماری از اعضای خارجی گروه داعش از ولسوالی درزاب جوزجان به ولسوالی پشتونکوت فاریاب انتقال یافته اند.
باشندگان المار نیز تائید کرده اند که اعضای داعش که بیشتر شهروندان ازبکستان اند در چندین قریه این ولسوالی به سر می برند و از خود سخت محافظت می کنند وبا باشندگان محلی از نهایت خشونت کار می گیرند.
والی فاریاب در حالی از جاسازی افرادعبدالعزیز یولداش در آن ولایت سخن می گوید که چند روز قبل غلام ناصر خاضح والی غور گفته بود که یک کاروان از اعضای داعش که عمدتا شهروندان کشور های آسیای میانه اند وخوب تجهیزشده ومسلح اند در حال عبور از آن ولایت به سمت شمال اند .
خاضح در آن وقت گفته بود که در تلاش تثبیت موقعیت افراد مسلح داعش به ولایت غور است تا آنان را آماج قرار دهند.
با آن که او واضح نساخت که افراد طاهر یولداش از کدام کشور وارد افغانستان شده اند  مگر امین الله احمدزی قومندان امنیه غور می گوید: این گروه‌ها از وزیرستان پاکستان حرکت کرده ‌اند و شامل ۲۰۰ خانواده استند که در گروه‌های ۱۰ و ۱۵ نفری تقسیم شده ‌اند و مقصد شان ولایت های سرپل و فاریاب است.
سخنگوی وزارت داخله به رسانه ها گفته است که منابع استخباراتی در این مورد  کدام اطلاعی نداده اند.
در همین حال منابع محلی در ولایت سرپل هم از حضور گسترده افراد داعش در آن ولایت خبر داده اند وگفته اند که افراد داعش در سرپل بیشتر شهروندان کشور های آسیای میانه اند.
در فاریاب داعشی های آسیای میانه از سوی پسر طاهر یولداش و در سرپل از سوی پسر جمعه نمنگانی رهبری می شوند.
جمعه نمنگانی هم یکی از بنیان گذاران جنبش اسلامی ازبکستان بود که در کنار طالبان می جنگید و دراولین روز های حضور نیروهای امریکایی در افغانستان در ولایت کندز در یک حمله هوایی کشته شد.
در باره پسر او معلومات کمتر است . 
باشندگان ولایت های شمال افغانستان از حضور روز افزون جنگجویان آسیای میانه در ترکیب داعش و طالبان نگران اند واین احتمال بسیار قوی است که طالبان و داعشی ها جنگ سخت را در شمال افغانستان در پیشرو دارند که قربانی اصلی و متضرر اصلی این جنگ مردمان محلی خواهند بود.
باشندگان ولایت های شمال می گویند که شماری از کشور های خارجی، طالبان را به منظور مقابله با داعش خوب مسلح کرده اند.
حضور داعش در شمال افغانستان برای شماری از کشورها منجمله روسیه که شوروی سابق را خط منافع خود تعریف کرده است حساسیت برانگیز است باشندگان این ولایت ها از دولت می خواهند که برای مهار داعشیان در شمال افغانستان دست به کار شده و شر این گروه را ارسر مردم شمال دور کند. تحلیل سیاسی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا