اخبارجهان

بایدن ادعای انعام برای کشتن سربازان امریکایی درافغانستان را بررسی می‌کند

واشنگتن/ وی او ای/5دلو/باختر

قرار است جو بایدن، رییس جمهور امریکا ارگان‌های استخباراتی آن کشور را موظف کند که در مورد ادعا‌ها پیرامون انعام روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، تحقیق کنند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید گفته است که امریکا روسیه را برای اقدامات “خصومت‌بار و غیرمسوولانه‌اش” حسابده قرار خواهد داد.

او گفت که رییس جمهور بایدن دستور بررسی‌های همه جانبه در خصوص پاداش برای کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان را صادر می‌کند.

نیویارک تایمز در حدود هشت ماه پیش گزارش داد که استخبارات امریکا یافته است که ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان پول پرداخت می‌کرد.

نیویارک تایمز گزارش داده بود که مقامات استخباراتی امریکا به این باور اند که قطعه ۲۹۱۵۵، شاخه‌یی از ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه، در دادن پول انعام به تندروان شامل است.

کرملین از این اتهامات اظهار بی خبری و گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی این گزارش را رد کرد و آن را شایعه خوانده بود.

در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ امریکایی در جریان محاربه در افغانستان کشته شدند، اما تا حال واضح نیست که مرگ چه تعداد از نظامیان مشکوک است.

در جریان سال‌های گذشته، برخی از قوماندانان نظامی افغان با نشر تصاویر از تسلیحات پیشرفته – تفنگ‌های شب‌بین و نشانزن روسی – به طالبان گزارش داده بودند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا در اواخر ماه اگست گفت که که اگر ثابت شود که دیگر کشورها برای حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان انعام داده باشند، از آنان انتقام گرفته خواهد شد.

اما پیش از آن، ترامپ گزارش نیویارک تایمز را به کرات رد کرده بودو گفته بود که گزارش “جعلی” و “ساختگی” است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد شود.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که بر اساس آن جنگجویان این گروه، نیروهای امریکایی و بین‌المللی را در افغانستان هدف قرار نمی‌دهند.

مایک، پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین امریکا یک ماه پیش گفت که از حدود یک سال به این‌سو هیچ نظامی امریکایی در افغانستان کشته نشده است.

در کنار انعام روسیه، گزارش‌های از پاداش ایران به گروه طالبان برای کشتن سربازان امریکایی نیز نشر شده است.

شبکۀ سی ان ان در ماه اگست گزارش داد که اسناد معتبر در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به خاطر کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، به طالبان پاداش داده است.

پیشتر از آن مایک پمپیو، وزیر خارجۀ پیشین امریکا نیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که ایران طالبان را تسلیح می‌کند، هرچند ایران گفته‌های  پمپیو را “اتهامات بی‌اساس” خوانده و رد کرده بود.

در طول ۱۹ سال گذشته کم و بیش ۲۴۰۰ تن از نظامیان امریکایی در افغانستان کشته شده اند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا