امنیت

افغانستان خواهان ازدیاد کمک های پولی و تجهیز قوای هوایی کشورازشرکت کنند گان اجلاس ویلز وسازمان ناتوخواهد شد

کابل باختر/ 13/ سنبله
سران کشور، سازمان نظامی اتلانتیک شمالی (ناتو)امروز اجلاس را درشهر ویلز بریتانیا برگزارنمودند که درآن برعلاوه مسایل دیگر روی مسله افغانستان نیز بحث خواهد شد.
به گزارش آژانس باختر ، سران ناتو درحالی درویلز بریتانیا گردهم می آیند که منازعات جدی منطقه یی بخش های ازجهان را متاثر ساخته و روی دلایل پای ناتو درچنین منازعات کشانیده شده است.
اجلاس جاری سران ناتو بدون شک از تحولات اخیر جهانی متاثر است و شرکت کننده گان این اجلاس را به برخورد قاطع وموضع گیری جدی فرا میخواند. آن چنانکه گفته میشود وضعیت ناهنجاراوکرائین که امریکا و متحدین غربی آن درناتو ، روسیه را مسبب آن میدانند ، ظهور جریان تندرو مذهبی در عراق به نام گروه داعش که نه تنها تهدیدجدی را متوجه کشورهای اسلامی بل متوجه اروپا و سایر کشورهای غربی ساخته ، ادامه بحران وجنگ داخلی درسوریه ، تحولات شمال افریقا ادامه کمک ناتو با افغانستان، تشکیل نیرو های واکنش سریع و افزایش بودجه مسایل عمده است که دراجلاس سران درویلز بریتانیا روی آن بحث خواهد شد.
باوجود آنکه مقامات درناتو گفته اندکه افغانستان بازهم صدراجنداء مهم سران ناتو خواهد بود مگر آگاهان سیاسی درافغانستان میگویند با درنظر داشت عمق بحران دراوکرائین که ناتو و غرب را دررویا روی مستقیم با فدراتیف روسیه قرار داده ، ظهور جریان افراطی مذهبی – تروریستی داعش درعراق که غربی ها را به حمله مستقیم تهدید کرده ، ادامه بحران درسوریه که منافع کشور های غربی وامریکا را درشرق میانه با مخاطره مواجه نموده و برخی مسایل دیگر منجمله پاره از مشکلات درونی درناتو میتوان گفت که افغانستان در خط دوم مباحثات قرارخواهد داشت.
چنانچه نماینده ملکی ناتو برای افغانستان ، با آنکه افغانستان را یک موضوع مهم وقابل بحث برای ناتو خواند مگر گفت که ناتو دررابطه به افغانستان اعلامیه صادر نخواهد کرد . مگر مقامات درکابل امیدوار اند که ناتو به کمک های دوامدار با افغانستان تاکید نماید ووزیر دفاع ملی جنرال بسم الله محمدی که به نمایندگی از افغانستان درنشست ویلز شرکت دارد میکوشد تا نظر ناتو را برای ادامه کمک های آن سازمان با نهادهای دفاعی وامنیتی افغانستان جدی سازد قرار معلوم، افغانستان درنشست ویلز از سران ناتو خواهد خواست تا میزان کمک های شان که دراجلاس گذشته سران ناتو شیکاگوبه چهارملیارد و یکصدملیون وعده شده بود به پنج ملیارد وپنجصد ملیون دالر افزایش دهند . ضمناً جنرال محمدی ازناتو خواهد خواست که تا درقسمت تجهیز نیروهای هوایی افغانستان که بخش عمده تعهدات ناتو را درقبال افغانستان تشکیل میدهد همکاری نمایند بخصوص اکمال بخش مدافعه هوایی و گزمه هوایی آن باید تکمیل شود مسله تجهیز سایر صفوف اردو و آموزش عساکر نیز مطالبی خواهد بود که وزیر دفاع افغانستان میکوشد نظر مثبت اشتراک کنندگان ویلزرا به آن معطوف سازد.
با آنکه شماری از آگاهان سیاسی و امنیتی ازکاستن اهمیت افغانستان نزد ناتو سخن میگوید یک مقام بلند پایه این سازمان روز گذشته درشهر ویلز بریتانیا گفت احتمالاً درنشست ویلز روی افغانستان تصامیم مثبت گرفته شود.
وی از تجدید تعهدات ناتو برای ادامه حضور نیروهای بین المللی درافغانستان و ادامه حمایت از نیروهای امنیتی راجز تعهدات نشست ویلز دررابطه به افغانستان خواند.
ضمنأ برخی منابع دیگر درناتو گفته اندکه احتمالاً سران ناتو خواست حکومت افغانستان را مبنی برافزایش تعهدات مالی خواهند پذیرفت زیرا نیروی سه صدوپنجاه هزار نفری درافغانستان که بعداز سال 2014 امور امنیتی و دفاعی کشور را پیش خواهند برد و ماموریت فعلی ناتو را ادامه خواهند داد به هزینه پولی نیاز دارد.
بایدگفت که ماموریت ناتو بعداز سال 2014 میلادی به سه بخش ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو شامل آموزش ، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان .
حفظ منابع مالی برای تمویل این نیروها و مشارکت پایدار ناتو درافغانستان تقسیم میشود . مگر ناتو برای اجرای این ماموریت یک چهارچوب قانونی میخواهد یعنی امضاء پیمان همکاری های امنیتی مگر دولت افغانستان به دلایل که نزد خود دارد از امضاء چنین سند با امریکا خود داری نموده درحالیکه ناتو میگویدکه بعداز امریکا چنین سند را با افغانستان امضاء میکند.
نشست سران ناتو درویلز بریتانیا امروز ساعت یک بعداز چاشت به وقت محلی برگزار شد که دوروز ادامه میابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا