سیاست

والی کابل: تطبیق پروژه های انکشافی باعث رشد اقتصاد کشور میشود

والی کابل: تطبیق پروژه های انکشافی باعث رشد اقتصاد کشور میشود
کابل 23 جوزا باختر
محمد یعقوب حیدری والی کابل امروز در دیدار با مردم کاریز میر ولسوالی شکردره گفت که تطبیق پروژه های عامه، منافع همگانی در پی دارد.
او از مردم خواست که در این زمینه با دولت همکار باشند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، والی کابل این اظهارات را در حالی مطرح کرد که برخی باشنده های کاریزمیر ولسوالی شکردره از ناحیه اعمار فارم تحقیقاتی که از سوی وزارت زراعت، مالداری و آبیاری به منظور نسل گیری، پرورش نباتات جدید و اصلاح آنها در نظر گرفته شده است شاکی اند و میگویند اراضی که برای تطبیق این پروژه تخصیص یافته، متعلق به حضیره آبائی شان است و اجازه نخواهند داد که در آن ساحه فارم اعمار شود.
وی افزود که اعمار فارم تحقیقاتی کاریزمیر پروژه ای است که منافع آن به باشنده های آن محل، کابل و در نتیجه تمام افغانستان میرسد و باعث رشد اقتصاد و توسعه کشاورزی در کشور میشود.
والی کابل کابل آگاهی عامه را در راه اندازی پروژه های انکشافی محور قرار داد و گفت که عدم آگاهی باشنده های برخی ولسوالی ها از اهداف تطبیق پروژه های انکشافی و سایر پروژها ناشی از ضعف مسئولان ذیربط است و باید قبل از تطبیق و آغاز کار ساخت، به باشنده ها و اهالی آن محل ها آگاهی ارائه گردد تا از نفوذ برخی افراد سودجو میان مردم جلوگیری شود.
محمد یعقوب حیدری، از این باشنده ها خواست تا مانع روند کار اعمار این فارم نشوند و مشکلات شانرا به گونه کتبی به مقام این وزارت ارسال کنند تا در زمینه تصمیم اتخاذ و اقدامات لازم مرعی شود.
در اخیر باشنده های محل با حکومت توافق نمودند تا مانع اعمار فارم نشوند و بگذارند روند کار این فارم ادامه یابد اما پس از آنکه والی کابل ساحه را ترک نمود، باشنده های محل و برخی افراد سودجو وارد ساحه فارم شده و سعی در حریق نمودن وسایل و ابزار کار پروژه اعمار فارم شدند.
والی کابل از موضوع مطلع شد و هدایت سپرد تا عاملین دستگیر و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.
در حاشیه این دیدار، والی کابل همچنان به منظور بررسی، از روند کار اعمار مسلخ در آن منطقه نیز دیدن نمود.
فارم  کاریز میر به منظور تطبیق تجارب زراعتی، انکشاف و اصلاح نباتات مثمر مطابق به معیارهای پذیرفته شده به هزینه نزدیک به 60 میلیون افغانی اعمارمی شود که پس از اعمار آن پرورش نباتات جدید با حاصل دهی بلند، تولید تخم های اصلاح شده بذری و دیگر موارد زراعتی صورت خواهد گرفت که در کنار آن سالانه برای حدود یک هزار تن زمینه کار نیز مساعد خواهد شد.
این فارم  که به مساحت 309 جریب زمین در روستای کاریز میر ولسوالی شکر دره ولایت کابل  توسط وزارت زراعت آبیاری ومالداری اعمار خواهد شد،مکانی مناسب برای آموزش عملی خواهد بود که محصلین و محققین زراعت میتوانند دراین ساحه تحقیقات و تجارب عملی خود را انجام دهند.
پیش از این فارم تحقیقاتی وزارت زراعت د رمنطقه نیله باغ دارالامان شهر کابل با مساحت 106 جریب زمین موقعیت داشت که به اساس فیصله مقامات حکومتی از آنجا به روستای کاریز میر انتقال داده شد. # نثار "ایثار"

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا