گزارش ها

تفسیر برخبر: وزیردفاع امریکا خواستار بازنگری جدول خروج زمانی ازافغانستان است

کابل باختر/ 14/ حوت
وزیردفاع امریکا درتازه ترین اظهاراتش خواستار بازنگری برنامه استقرار نیروهای کشورش درافغانستان شد.
اشتون کارتر وزیردفاع امریکا که  تازه به این منصب گماشته شده است دیروز در کانگرس آنکشور درخصوص مسایل مربوط به افغانستان معلومات داد.
اشتون کارتر که بعداز احراز پست وزارت دفاع امریکا اولین سفر خود را به افغانستان انجام داد روز گذشته درکانگرس آنکشور درخصوص روش وسیاست امریکا درقبال افغانستان و عراق پاسخ گفت ، امریکا درجریان
پنجاه سال اخیر ، سنگین ترین ماموریت نظامی را درهمین دوکشور تجربه کرد. مگر حالا امریکا درهردو کشور نیروی محارب ندارد مگر سیاستمداران امریکایی وضعیت درعراق و افغانستان را شکننده میدانندکه اهداف دراز مدت امریکا و دستاورد های یک دهه گذشته این کشور را زیر سوال قرار خواهد داد.
درحال حاضر امریکا حدود ده هزار عسکر درافغانستان دارد که دریک ماموریت متفاوت از گذشته درافغانستان حضور دارند قراراست بخش اعظم این نیروها تا اوایل سال 2016 میلادی از افغانستان خارج شوند.
نماینده گان وسناتوران امریکا در کانگراس و سنای آنکشور نگران اند و بیم دارندکه این کشور با حوادث عراق مواجه شود.
اشتون کارتر به اعضای کانگرس امریکا گفت که ما باید روی ادامه حضور خود درافغانستان بازنگری و درمورد تقسیم اوقات خروج از افغانستان باید گفتگو های جدی صورت گیرد.
کارتر اضافه داشت که وضعیت افغانستان به مراتب بهتر از وضعیت عراق است درعراق مجبوریت های وجود داشت که ما را واداشت تا آنکشور را ترک نمایم یکی از این مجبوریت ها ، رهبران عراق با ادامه حضور نظامی ما در کشورشان موافقه نکردند درحالیکه افغانستان با امضاء قرارداد همکاری های امنیتی برادامه حضور نظامی ما در این کشور صحه گذاشت .
ازطرف دیگر درافغانستان دسته های فعال سیاسی با هم همکاری میکنند و عملاً کشوررا اداره میکنند ، ایجاد حکومت وحدت ملی بافت قومی را درافغانستان حاکم ساخته است و اقوام ساکن در این کشور با هم روحیه همکاری دارند درحالیکه عراق با خروج نیروهای امریکایی دچارکشیدگی های شد.
کارتر تاکید داردکه وضعیت افغانستان بهتر است و علاقمندی افغانها درسطوح مختلف نسبت به ادامه حضور ما دراین کشور وجود دارد .
به باور آگاهان سیاسی ، پیچیدگی اوضاع در منطقه و ظهور جریان های افراطی نظیر داعش، بو کوحرام امریکائیان را واداشته است تا روی ادامه حضور نظامی آنکشور در افغانستان به بحث پردازند و دررابطه به جدول زمانی خروج از افغانستان بازنگری کنند.
درهمین حال جنرال مارتین دیمیسی رییس لوی درستیز های امریکا گفته است که افراط گرایی اکنون از نایجریا تا شرق دور و کشور های دیگر را تهدید میکند و امریکا غرض مقابله با همچو تهدید ها آماده است و افغانستان درمحراق توجه ماست .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا