تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت شنبه 11 سنبله

کابل باختر/ 11/ سنبله

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان افزایش فساد اداری درشمال آغاز کرده ودرپیوند به این موضوع نوشته : مسوولان اداره مبارزه با فساد اداری در زون شمال از وجودگسترده فساد اداری در ادارات دولتی و بنادر شمال خبرداده اند.

 سخن جدید همچنان درهمین صفحه به جنبش عدم تعهد توجه کرده از قول حامدکرزی نوشته : با جنبش عدم تعهد همکاری خواهیم کرد .

 به نوشته این روزنامه ، حامدکرزی رییس جمهوری کشور برحمایت و همکاری کامل افغانستان برای تحکیم موقف جنبش عدم تعهد درراستای مبارزه با چالش های جهانی تاکید کرد.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ، تحت عنوان " صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی " با اشتراک حامدکرزی رییس جمهور کشور و سران ، مقامات و نماینده گان 120 کشورجهان به شمول بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد ، درشهرتهران پایتخت ایران برگزار گردید.

اولین نمایشگاه مشترک صنعتی ایران و افغانستان درکابل عنوان مطلب دیگری می باشد که سخن جدید دربرگ نخست نشر کرده است.

همچنان روزنامه در برگهای دیگر این شماره به نشر سایر مطالب پرداخته است .

 اما روزنامه وحدت در شمارهء امروزي به گرفتاری عاملان نا امنی جلریز پرداخته و نوشته مقام های محلی درولایت غزنی میگویند دو قوماندان محلی طالبان در ولسوالی اندر کشته شدند.

امرشاه سادات رییس اداره امنیت ولایت غزنی گفته است که شام دیروز نیروهای هوایی ائتلاف اهداف مشخص را در قریه سلیمان زی بمباردمان کردند که درنتیجه مولوی حنظله و مولوی جاوید از قوماندانان محلی طالبان در ولسوالی اندرکشته شدند.

آقای سادات تایید کرد که دراین حمله دو طالب دیگر زخمی شده اند ولسوالی اندر از مناطق نا آرام غزنی است که برای نخستین بار قیام های مردمی نیز از همین ولسوالی دربرابر طالبان آغاز شده است . طالبان به خانه انجنیر لطف الله ازقوماندانان قیام مردمی در اندر حمله کردند و خانه وی را آتش زدند.

به نوشته این روزنامه دریک رویداد دیگر درولسوالی جلریز ولایت میدان وردک دو قوماندان برجسته طالبان ازسوی ماموران پولیس وامنیت ملی بازداشت شدند یک منبع امنیتی در میدان وردک که نخواست نامش گرفته شود گفت که این دو قوماندان عامل نا امنی در شاهراه کابل – بامیان هستند به نوشته این روزنامه بیشترین غیر نظامیان در مسیر شاهراه از سوی این دو قوماندان اسیر کشته و یا هم اختطاف میشدند.

ازحمله به کابل وپکتیا جلوگیری شد عنوان مطلب دیگری میباشدکه روزنامه وحدت دربرگ نخست آن را نشر كرده است به نوشتهء اين روزنامه ریاست عمومی امنیت ملی از باز داشت سه تروریست درکابل خبرداد ، این روزنامه در همین صفحه زیر عنوان قتل فجیع دو کودک خورد سال نوشته ، مقام های محلی درولایت قندهار می گویندکه طالبان روز گذشته یک کودک 12 ساله را سربریدند

 حاجی فضل احمد اسحاق ولسوال پنجوایی قندهار گفت ، این رویداد در منطقه موسوم به ریکی کلاجه در مربوطات ولسوالی پنجوایی رخداده است.

 به نوشته این روزنامه در یک رویداد مشابه دیگر جسد یک دختر هفت ساله که سروپای آن بریده شده درولسوالی تگاب کاپیسا پیدا شده است.

روزنامه وحدت همچنان در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است.

روزنامه انصاف برگ نخست را با مطلبی در مورد شانزدهمین اجلاس سران کشور های عضو جنبش غیر متعهد ها آغاز کرده و از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده است . جنبش عدم انسلاک نقش تعيین کننده در برقراری تعادل در امور بین المللی دارد.

 به همین ترتیب روزنامه انصاف مطالبی را زیر عنوان های باهرگونه تهدیدی از سوی یک کشور برای ازبین بردن کشور دیگر مخالفت کنیم، پیمانه صبر و تحمل ملت ها از هندسه غلط بین المللی لبریز شده است . در برگ نخست نشر کرده است روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، سرنوشت آرای مردم هم " قصه مفت "خواهد بود؟ آغاز کرده است.

این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان ، طالبان راه های ولسوالی های جاغوری ، مالستان و اجرستان را مسدود کردند ، نوشته برخی از گزارشها از ولایت غزنی حاکی است که مسیر های گیلان ، قره باغ وتاهنوز که ولسوالی های ، جاغوری ، مالستان و اجرستان رابه مرکز این ولایت وصل میکنند ، توسط شورشیان طالب مسدود شده اند.

کودک کشی طالبان عنوان سرمقاله ای شماره امروزی هشت صبح است . این روزنامه مطلبی دیگری را در برگ سوم زیر عنوان لزوم قدرشناسی از جان بازی های نیروهای امنیتی نشر کرده است به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی ، ماندگار و دیگران یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا